Hej! Äger sedan ca 1½ år tillbaka en Mercedes 190E 2,6 från 1991 som har gått ca 35000 mil. I stort har bilen gått fint i motor men på senare tid har det blivit sämre och nu går den inte alls. Vad jag vet är bilen inte modifierad.
Det som händer är att bilen startar när den är kall och det går att köra den som vanligt, men så fort den kommer upp i arbetstemp så dör motorn när den går ner på tomgång. Ligger man runt >1200 varv så går den utan problem. Jag har låtit två erfarna mekaniker felsöka bilen så de mest generella delarna har redan kollats och allt verkar se bra ut. Som det verkar är detta nåt mer specifikt problem för just den här modellen.
Tändsystemet är renoverat med nya tändkablar, tändstift, fördelarlock och rotor.
Är det någon som har erfarenhet med just det här problemet på den här modellen? Jag har läst runt lite och hört om både luftmassemätare och OVP-relä, kan det vara nåt? Är personligen inte så bra när det gäller o mecka med bilar men jag vidarebefodrar all ev. information till de mer erfarna
Tja! Har en -91:a själv, som gått 18000 vid det här laget, och jag hade liknande problem med min. Lämnade in min bil på verkstad, och mekanikern hade tydligen ett j-a jobb o hitta felet. Men det var tydligen en kortslutning i diagnostikuttaget. En kabel hade hamnat i kläm, var avskalad efter en massa år, och gjorde kortslutningen.
Hoppas detta hjälper, om du nu inte fixat det redan.