3767
Sök

Cheva van 89 larm problem.

3 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Hej, har en Cheverolet Starcraft 89 år modell. Nu vart det så att jag råkade döda batteriet totalt och får nu inte igång bilen längre då Stöldskyddet gick igång.

Så nu undrar jag, Sitter det larm i dessa original? och i så fall hur återställer jag det larmet?

Jag fick tips om att på dessa bilarna så brukar det sitta en knapp över pedalerna. Jag tittade där och hittade ett nyckelhål. Jag misstänker att detta kan vara återställnings knappen men det krävs en nyckel för att vrida på och denna nyckeln saknar jag.

Någon som har erfarenhet av larm som vet om detta går att koppla förbi eller helt koppla ur?

Fick även tipset om att ta loss +sidan på batteriet men hade inga verktyg på plats.

Jag har även en dosa till larmet men kunde inte testa med denna då batterierna vart slut.

Jag har inte tillgång till bilen just nu så får samla på mig på mig så mycket möjligheter som möjligt till att lösa detta då jag gör ett nytt försök imorgon och det blir inget roligt om den inte startar då.

440 Inlägg
21 december 2010
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

3 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Tackar för tipset.

Skummade igenom snabbt dock tyckte jag det verkade som att detta gäller för lite nyare modeller  men alltid värt att testa. big_smile

440 Inlägg
21 december 2010
Jo det kan stämma, men ger det gärna ett försök, och speciellt om du har OEM trådlös nyckel till bilen.

Det är inte ovanligt att "lyxbilar" som Chevrolet Van har detta, oavsett årsmodell, när den såldes 1989 så kostade den ganska mycket wink

3 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Har nu löst problemet (tillfälligt åtminstone)

Larmet som sitter i bilen är av modellen Piranha car alarm. Detta skall tydligen vart ett utav de bättre larmen på sin tid (dom har lagt ner sin verksamhet).

Jag bestämde mig för att försöka kolla närmare på den knappen som satt under ratten(Den som man behövde nyckel till). Efter att slitigt lås denna så visar det sig att det går 2st kablar till knappen varpå den ena utav dem har en "snabb kontakt" alltså att man kan "dela på kabeln". Efter att ha delat på kabeln så testar jag att vrida igång bilen och den går igång.

Dock så går larmet igång igen om jag sätter tebax kabeln men bilen går fortfarande att köra. Dock så tjuter ju tutan och varnings blinkersena går igång.

Ja, då har man "tjuvkopplat" sin egna bil för första gången och det vart ju inte direkt som i filmerna^^

440 Inlägg
22 december 2010
Aha, jag hade mycket liknande på min Dodge Avenger i somras när jag köpte bilen, någon idiot hade installerat fullt med saker och sladdar var det överallt, fastän det fanns original larm och remote så hade dom skitit i det och tagit ett annat larm.

Tog mig en hel dag att söka upp allting och rensa ur det, kapade alla kablar vid de punkter de var "splittade" mot bilens original och eltejpage runt sedan, så nu är bilen original och jag programmerade original nyckel till bilen smile

Satt både startspärr, larmhögtalare, datorbox, små fula led-lampor som indikerade osv..
Senast redigerat av chryslerstratus (22 december 2010)

Sök