3768
Sök

Golf mk2. Vatten i oljan? Bild på oljelocket!

731 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Tjena, nu är de ju så att det vart JÄVLIGT kallt under natten, och idag kollade jag oljan och fick lite onda vibbar från det jag såg.

http://img232.imageshack.us/img232/2429/sdc12425.jpg

Har jag rätt? Är det kylarvatten i oljan ?

Vad är det som behöver bytas på motorn om det är så att jag har rätt? Lättast att byta hela motorn eller? tongue

Fy fan, god start på julen.

EDIT: Har kört en del kortare sträckor senaste dagarna, om det nu gör någon skillnad?
Senast redigerat av hardrox (22 december 2010)

508 Inlägg
22 december 2010
Ser ut som det brukar göra när man lyfter av olje påfyllnings locket .
Det blir avlagringar där så det är inget att vara orolig över.

Kolla i stället på oljestickan om oljan ser missfärgad ut eller i kylarvattnet för brukar det läcka in vatten i oljekanalerna så brukar det vara olja i expansions kärlet och man får ofta fylla på vatten.

731 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Tänkte göra så att jag tappar ut någon DL olja för att försäkra mig om att jag har fel. Det borde ge resultat va?

Oturen själv
593 Inlägg
22 december 2010
Du behöver inte tappa ut någon olja, räcker me nån kallstart så ser det ut så.  Kolla så det inte är sånt skum på oljestickan och i ventilkåpan bara.. De ser du lätt.

Brum

1 327 Inlägg
22 december 2010
Jag hade likadant på en passat 1.8 - 90. Det blir sådär om tex vevhusventilationen fryser eller om det är kallt ute och man kör mycket korta turer så motorn inte hinner bli varm.

När byttes oljan senast?

731 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Stickan var fin, likaså oljan jag drog ut. Så antar att de bara var nå klegg där uppe smile. Får stå i varm garage över natten i alla fall. -19 ute just nu smile

375 Inlägg
22 december 2010
Det blir slam på locket, då det är det kallaste stället på motorn.

Brukar bildas om man kör många korta sträckor.
Kan bero på andra orsaker också.

3 650 Inlägg
23 december 2010
Vanlig kondens bara..har sett mkt värre. Somsagt upp med stickan, ser det ut som vanligt så e allt lungt

Sök