5675
Sök

Volvo T-5 2,0 liters, konverteras till 2,3 liters ????

8 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
Har köpt ytterligare en bil, en importerad T-5:a.... men den e slö jämnfört med mina 2,3 liters bilar..

Har hört och läst nått om att det är vevstakarna som står för volym skillnaden?
Är det så enkelt att man bara behöver byta ut dessa så får man 2,3 liter istället för 2,0..? Jag har nämligen en 2,3 liters motor som ligger och som skulle kunna fungera som donator isåfall smile

Tacksam för lite tips och ideèr för jag vill ha mer effekt i denna bilen oxå tongue

Mvh Tomas

Down n`out
514 Inlägg
26 maj 2010
byta vevaxel behöver du göra isåfall,

Down n`out

8 284 Inlägg
26 maj 2010
Tomtenshydda skrev:
Är det så enkelt att man bara behöver byta ut dessa så får man 2,3 liter istället för 2,0..? Jag har nämligen en 2,3 liters motor som ligger och som skulle kunna fungera som donator isåfall

Nej, vevstakarna har inget med volymen att göra. Faktum är att vevstakarna är det du INTE behöver byta. Skillnaden mellan 2,0 och 2,3 är vevaxel och kolvar, vevstakarna är demsamma. Sen bör det ju nämnas att det inte är säkert att det går att flytta över kolvarna, pga klassningarna. Det finns nämligen 5 olika storlekar på kolvar original.

8 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Tomtenshydda skrev:
Är det så enkelt att man bara behöver byta ut dessa så får man 2,3 liter istället för 2,0..? Jag har nämligen en 2,3 liters motor som ligger och som skulle kunna fungera som donator isåfall

Nej, vevstakarna har inget med volymen att göra. Faktum är att vevstakarna är det du INTE behöver byta. Skillnaden mellan 2,0 och 2,3 är vevaxel och kolvar, vevstakarna är demsamma. Sen bör det ju nämnas att det inte är säkert att det går att flytta över kolvarna, pga klassningarna. Det finns nämligen 5 olika storlekar på kolvar original.

Oki, jag tackar för infon..verkligen smile Ska börja på projektet om ett par månader när verkstaden är klar wink

Bäst
250 Inlägg
25 december 2010
Marlboroman skrev:
Tomtenshydda skrev:

Jag är inte helt hundra, men vad jag har hört så sägs det att vevstakarna och vevaxeln skiljer INTE kolvarna i 2.0 - 2.3.

Passa på att byta turbo också, sitter 13t i 2.0 och 16t i 2.3 (om jag inte minns helt fel.)
Jag har 16t i min 2.0 och den känns väldigt pigg smile

Som sagt jag är inte expert, bara vad jag hört och läst.
MVH

Burna bör man annars dör man!

8 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
vitto skrev:
Marlboroman skrev:
Tomtenshydda skrev:

Jag är inte helt hundra, men vad jag har hört så sägs det att vevstakarna och vevaxeln skiljer INTE kolvarna i 2.0 - 2.3.

Passa på att byta turbo också, sitter 13t i 2.0 och 16t i 2.3 (om jag inte minns helt fel.)
Jag har 16t i min 2.0 och den känns väldigt pigg smile

Som sagt jag är inte expert, bara vad jag hört och läst.
MVH

Kanon, jag får forska vidare i detta ämne låter det som då det råder lite olika meningar wink

10 287 Inlägg
25 december 2010
Det är rätt färdigforskat. Marlboroman har rätt.

Det som skiljer är (såvitt jag är kapabel att kondensera):
Kolvar (samma borrning som 2,3 men lite lägre komp)
Vevaxel (mindre slag)
Svänghjul (lättare)
Turbo (mindre)
I övrigt är det samma motorkomponenter

2.3 = 81mm borr 90mm slag
2.0 = 81mm borr 77mm slag

/Göran

Tomtenshydda skrev:
Kanon, jag får forska vidare i detta ämne låter det som då det råder lite olika meningar wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bäst
250 Inlägg
25 december 2010
Sharky skrev:

Okej då vet jag!
Lycka till med projektet smile

Burna bör man annars dör man!

8 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Sharky skrev:

Det som skiljer är (såvitt jag är kapabel att kondensera):
Kolvar (samma borrning som 2,3 men lite lägre komp)
Vevaxel (mindre slag)
Svänghjul (lättare)
Turbo (mindre)
I övrigt är det samma motorkomponenter

2.3 = 81mm borr 90mm slag
2.0 = 81mm borr 77mm slag

/Göran

Tomtenshydda skrev:

Nu känner jag mig övertygad om att det ligger till så wink  man bugar o tackar !
Då kan man fortsätta med planerna!

Sök