4489
Sök

Volvo v40 T4 -01 svarar inte på gasen!

1 270 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
Tjena!

Idag när jag skulle åka bort med bilen funka den klockrent, men sen när jag skulle åka iväg andra gången så kändes den  trött och svara inte på gasen. Sen igår när jag åkte såg jag ett tempen öka fort så stängde av bilen direkt! lät den stå någon minut och starta den och tempen var normal, konstigt tyckte jag att den kunde bli normal så fort!?

Sen åker jag bara korta resor med bilen nu, till jobbet och hem som är 1,5km så per resa. Så bilen hinner aldrig bli riktigt varm då. Så har läst att oljan kan bli lite som "grädde" då. Såg en vit fläck på oljelocket men inget på stickan. Behöver jag oroa mig för att toppen har gått eller kan det vara nått annat?
Vad kan jag göra för att vara säker på att inte toppen eller toppackningen har gått sönder?

Så kan det ha nått med det att göra eftersom bilen inte vill gasa så mycket utan kan bara köra lugnt med den.
Inga lampor eller felkoder visas i bilen heller. Så någon som vet vad jag kan kolla eller vad som kan vara fel på min bil eller behöver jag inte oroa mig?

Mvh Johan smile

583 Inlägg
26 december 2010
Hejsan

Mina första tipps är att försäkra dig om rätt mängd & rätt blandning av kylarvätskan ifall motorn har frusit. Det går att mäta upp väldigt lätt hur många minusgrader din glykolblandning klarar. Vissa motorer är kännsligare än andra för kristallisering av kylsystemet då vatten expanderar vid övergång ifrån flytande till fast form. Dvs när de fryser i motorn så expanderar vattnet och kan då knäcka motorer innifrån.

Ifall du är rädd för att motorn tar in vatten så kommer din kylarvätske nivå att minska. Så håll koll på mängden kylarvätska du har. Ofta så flåsar motorn vit rök ur avgassystemet av allt vatten motorn tar in i förbränningskammaren (detta är dock väldigt svårt att se på vintern då av kylan får röken att bli vit oavsett).

Vitt kladd på endast locket är antagligen endast av kondensvatten som smygt runt locket och är inget att oroa sig för. Därimot ifall du ser vitt gegg på stickan bör motorn stängas av snarast möjligt.

Det som kan ha hänt är att termostaten låst sig i stängt läge, då kommer motorn att överhettas då vattnet ej kan cirkulera i kylarsystemet. Hurvida bilens trötthet kan bero på ett sådant här fel kan jag inte svara på utan att ta en närmre titt på bilen eller ha reda på vad du felsökt.

Som sagt kolla mängd kylarvättska och blandningen nu när det är kallt.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 270 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Jo men om den tar in vatten ska den ryka vitt och tjockt även om den står på tomgång va? och det gör den inte. Vatten nivån har jag haft koll på nu och ligger på samma. Men får ta och kolla hur många minus den klarar! kan ju ha vart så att det vart lite kallare än vad den klara smile

Men med oljan är det bäst att jag byter den nu så man får ny och fräsch olja? Sen vevhusvetelationen hur kan jag göra rent den?

Sen med att bilen är trött då? Har några andra funderingar på det. Hur blir bilen med dålig turbo? eller kan chippet krångla/gå sönder av det är kallt.
Bilen börja bli seg efter att jag givit starthjälp, men det kan väl inte ha någon betydelse?

Mvh Johan

Sök