4484
Sök

Passat 1,8t -97: Pyser från tanklock och kan inte tanka fullt

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Hallå hallå,

Jag köpte mig en Passat 1,8t -97 igår och har stött på lite problem.

Tanklampan började lysa idag så jag skulle tanka fullt. Fick i 43 liter. Känns som det borde gå i i alla fall 20 liter till?

Jag åkte till jobbet i alla fall och när jag skulle åka hem och bilen stod på tomgång medan jag skrapade rutor så hörde jag att det pyste ifrån tanklocket. Skruvade loss det och det var som att trycket släppte.

Min gissning är då att det är täppt i något rör/filter någonstans som bildar luftficka + skapar pysandet. Är jag helt ute och cyklar med min teori? I så fall, vart sitter delen som kan vara täppt?

I min pappas Saab 9000 så sög tanken ihop sig en gång, verkstaden fixade det och borrade ett hål i tanklocket. Brukar det hända på Passaterna också med tanken? Eller kan det vara så enkelt att lufttrycket på något sätt hindrar att jag får i mer bensin?

Tacksam för svar

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
Jag var inne på Toveks bil i Skövde i dag och försökte luska vidare i problemet. Jag drog min teori som hade hänt i pappas Saab, att tanken sugit ihop sig = det får plats mindre bränsle. Verkstadskillen hade jobbat länge med VAG och aldrig hört något liknande, så det sågade han direkt big_smile

Istället trodde han att tankmätaren visade fel så jag ska se hur långt jag kommer efter att tanklampan börjat lysa för att se om den visar reservtanks-lampan för tidigt.

Angående pysandet från tanklocket så hade han 2 teorier:

1: Fel eller trasigt tanklock så att ventilen där i inte var rätt
2: Det sitter någon ventil i motorrummet som kan täppas

Jag återkommer när jag har löst det, alltid hjälper det någon stackare i framtiden som får samma problem smile

Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 december 2010
Inte fan håller din tank på att implodera i alla fall... Men är du säker på att mätaren visar rätt? Brukar du inte nolla trippmätaren? En grov kalkyl på 0.9 ger ju typ 70mil på full tank, börjar det lysa efter 35 så är ju mätaren problemet?

Ofta sitter en flottör på en pinne även nuförtiden, om pinnen kröks så tror mätaren att den visar mindre.

Eller så är det strömfall på mätaren, mindre ström visar mindre mängd. Generellt pratar jag nu.

Ska utveckla det där med pysandet. Antingen går det en skog rör från tanken (tunna) till nånstans runt locket, de är till för att tryckutjämna när du tankar. Eller så är det själva locket, en ventil. Pysandet skulle jag påstå är normalt egentligen.
Senast redigerat av caromania (27 december 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
Som sagt, min pappas tank gjorde det två gånger av någon anledning, andra gången borrades ett hål i tanklocket och efter det har det inte hänt mer. smile

Verkstadskillen undrade om jag hade bytt någonting som påverkar tankarmaturen, men jag har bara ägt bilen i några veckor så jag vet inte om något är bytt.

Jag har upptäckt att när jag tankar fullt tills pumpen slår ifrån så visar inte tankmätare helt fullt, så det känns inte som att den är helt hundra. Jag ska som sagt köra så långt jag kan och se hur mycket bränsle det är i bilen smile

Fler tips mottages ändå gärna om någon har varit med om något liknande.

10 287 Inlägg
28 december 2010
Jepp. Dom grejorna får man börja med.

/Göran

rickylicious skrev:
1: Fel eller trasigt tanklock så att ventilen där i inte var rätt
2: Det sitter någon ventil i motorrummet som kan täppas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök