2832
Sök

HJÄLP! Tar mig inte in i min Saab 9-5.

390 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
Hej!

Har en Saab 9-5 2,0t 1999 som har frysit fast i dörrarna så när man trycker på lås upp knappen så blinkar det bara i blinkersarna men ingenting händer och det går inte att låsa upp den med nyckel, det snurrar bara i låset.

Behöver bilen så vill gärna ha hjälp hur jag sak göra!

Mvh Oscar. smile

679 Inlägg
24 december 2010
säker på att den frusit ? en kompis hade samma problem på golf 3 då var det en vaccum box till C låset som pajjat

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
25 december 2010
Provat att öppna alla dörrar och bakluckan ??

Låter ju inte som att något frusit eftersom cylindern bara snurrar för även om bilen är larmad osv så ska det ju gå att öppna med nyckel. Ganska konstigt om både centrallåset och vanlig mekanisk öppning skulle sluta fungera bara så där...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 327 Inlägg
25 december 2010
Testat med låsspray i låset?

Öppna bagageluckan är väl inte så stor ide när det är en sedan..

Finns det inget lås till passagerardörren på 9-5?

390 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Bakluckan är det enda som går att öppna utan problem. Nej, det finns bara ett lås till förardörren och har även testat med låsspray sad

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
25 december 2010
När du låste bilen sist larmade du den också ??

Dvs, har du saabs originallarm i bilen ??

För om bilen var låst och larmad så skulle larmet ha gått igång direkt du öppnade bakluckan såvida bilen inte är extrautrustad med en mikrobrytare i bakluckan som gör att man kan öppna bakluckan med nyckel utan att larmet går. Men den brytaren är ett ganska ovanligt extratillbehör för jag har nog aldrig sett en bil med det tongue

Jag tror iaf snarare att det är batteriet som har fått sig en smäll av kylan och inte orkar dra igång centrallåssolenoiderna, krämen i batteriet kan räcka till blinkersen men inte till något mer än så.

Så försök ladda batteriet på något vis, tex genom att öppna bakluckan och fälla ner skidluckan och sticka in något med en ögla på för att se om du får tag i spaken till huvlåset. Annars om det inte går så blir det nog lite jobbigare och en del krypande under bilen för att hitta plus någonstans, minus finns ju i hela karossen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Game On!
244 Inlägg
25 december 2010
Om du har "låspinnar" på dörrarna som sticker upp kan man ju bända upp dörren i överkant med en bred skruvmejsel inlindad i en trasa eller liknande. Sen tar man ett sånt band som man brukar slå in kartonger i som är i plast och jävligt hårt. Böj det till en U och trä in och försöka fånga låspinnen. Sen drar man hårt bakåt samtidigt som uppåt så kan man få upp pinnen och på så vis öppna dörren.

Kicker
163 Inlägg
28 december 2010
kanske lite lång sökt men om du får upp skuffen öpnna luckan i mitten och sträck ut något i kupen till lås knappen som är mellan framstolarna, är osäker på om man bara kan låsa med den eller om de är både låsa upp och låsa

See you sideways!!

Kicker
163 Inlägg
28 december 2010
TBOC_Razor skrev:
När du låste bilen sist larmade du den också ??

Dvs, har du saabs originallarm i bilen ??

För om bilen var låst och larmad så skulle larmet ha gått igång direkt du öppnade bakluckan såvida bilen inte är extrautrustad med en mikrobrytare i bakluckan som gör att man kan öppna bakluckan med nyckel utan att larmet går. Men den brytaren är ett ganska ovanligt extratillbehör för jag har nog aldrig sett en bil med det tongue

Jag tror iaf snarare att det är batteriet som har fått sig en smäll av kylan och inte orkar dra igång centrallåssolenoiderna, krämen i batteriet kan räcka till blinkersen men inte till något mer än så.

Så försök ladda batteriet på något vis, tex genom att öppna bakluckan och fälla ner skidluckan och sticka in något med en ögla på för att se om du får tag i spaken till huvlåset. Annars om det inte går så blir det nog lite jobbigare och en del krypande under bilen för att hitta plus någonstans, minus finns ju i hela karossen.

Hur är plusen på startmotorn på dessa bilar, bör inte vara helt omöjligt va ?

See you sideways!!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 december 2010
Starmotor eller generator måste väl vara åtkomligt med kablar? Är inte baksätet fällbart på en sån där? Annars är väl en "slim Jim" rätt verktyg för sånt där, funkar fint på äldre bilar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök