3720
Sök

Audi A3-98 går bara på 3 cylindrar

3 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Vad är de lättaste sätter att konstatera vad som är galet i bilen?

Har bytt tändstift=ingen skillnad
Bytte tändspole med annan cylinder= ingen skillnad

Kan man flytta över tändkabeln på den som inte funkar till en bredvid? (för att kolla om tändkabeln tänder överhuvudtaget)

Eller finns de något annat sätt att kolla? Kan de vara tändmodulen som gått sönder?
känns onödigt att kasta ut 1600 på en ny modul om de inte är den som är felet.

MVH / Danne

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2010
Har du 4 separata spolar eller ett "spolblock" med 4 utgångar? Om det är separata spolar så skaffa en ny/extra i felsökningssyfte. Är det "spolblock" kan du inte sätta tex kabeln som kommer från 1:ans utgång på cylinder 2, däremot kan du flytta över ettans kabel o sätta den på tvåans utgång samt till stift 2, men då uppstår problemet att kabeln som gick mellan utång 2 o stift 2 är gissningsvis för kort för att räcka mellan utgång 1 - stift 1...
Om jag vore dig skulle jag skaffa 1 extra stift o ansluta till resp tändkabel o jorda mot ventilkåpan på sådant sätt att du kan se om det "gnistrar" vid startförsök, givetvis skall övriga kablar INTE vara anslutna till respektive stift. Har du gnista på samtliga kablar så får du gå vidare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

296 Inlägg
23 december 2010
jag tror stenhårt på en tändspole, Audi har problem med just det smile annars får du kolla i obd uttaget vad datorn säger?

MvH

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

3 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Känns lite skumt att de ska vara spolen som gått, då jag skiftade den med en annan (som fungerade) och cylinder vill fortfarande inte hoppa igån, har en kompis som har en a4-97, ska vara samma tändmodul i den, så ska prova den nån dag.

Hur kollar man de uttaget då? (rätt ny på bilar tongue )

296 Inlägg
23 december 2010
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … odslasare/

finns även på www.kjell.com

stoppa in den i ditt obd uttag och kolla vad databoxen har hittat för fel, annars kan du lämna in den till audi för 500:- och få den avläst eller nästan vilken hobbymeck som helst.
OBD uttaget har du vid ditt vänstra knä på förarsidan, nästan brevid "huvöppnaren"

MvH

3 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
Det var tändmodulen som hade gått sönder, så nu till en annan fråga, är de skillnad på tändmoduler mellan olika motorstorlekar? lånat en av en kompis från hans A6 1,8T (samma motor jag har i a3:an) och nu går den som den ska smile
Tänkte jag ska höra med skroten vad dom har inne.

296 Inlägg
30 december 2010
det är ett ganska typiskt fel på AEB motorerna!
http://www.tsmotor.com/produkt.php?id=32
Står att den är till alla bilmodeller så om man ska tro dom så ska det fungera med en från en motor med större cylindervolym måste dock vara 4 cylindriga motorer smile

Sök