Volvo 850 t5 ingen glista eller ibland i impulser

Volvo_850_GLT_
2 januari 2011 · 11 Inlägg

hej har en 850 glt som jag lagt i en t5 motor i... har haft igång bilen och provkört den men sen stod bilen på tomgång och jag gasade upp motorn och när jag släppte gasen bara dog den....

har kollat och den får bra soppa och allt men när jag testar gnistan från spolen så ibland kommer det i intervaller 3-4 gnistor (inget) 3-4 gnistor....

sen helt plötsligt händer där inte ett jävla skit från spolen....

den ända felkod jag får upp är minnesförlust styrenheten....

har provat med en annan box då startade den gick upp till 2000 varv sen dog igen....

jag har även provat byta alla givare, relä mm....


börjar få GROVT hjärnsläpp den den bilen nu.....

hoppas nån har några bra förslag!!!!

tack på för hand martin

Marlboroman
3 januari 2011 · 8 234 Inlägg

Allt i kabelhärvan är kollat? Jag utgår ju ifrån det, men lär ju naturligtvis ställa frågan: har du bytt till kabelhärvan från en turbobil? Dyker koden på minnesförlust upp lite här och var så är ju det ett tecken på att boxen varit utan ström så den tappar närminnet. Du har provat med en annan tändspole? Kollat kontaktrer och kablarna till kamläges och impulsgivaren? Det måste kommasignal från båda för att den ska ge gnista och öppna spridarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Volvo_850_GLT_
3 januari 2011 · 11 Inlägg

ja jag har tagit elhärvan från en turbo.... och jag har gått över alla kontakter med mera och provat byta tändsople och allt.... men felkoden kom bara upp efter bilen dog när den stod på tomgång....

Marlboroman
3 januari 2011 · 8 234 Inlägg

Kollat om spridarna öppnar eller inte? För öppnar spridarna som dem ska så ligger ju problemet i spolen, kblaget till den eller nåt med styrboxen. Öppnar inte spridarna så är det nog med nån av tändlägesgivana eller deras kablage

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Volvo_850_GLT_
3 januari 2011 · 11 Inlägg

det verkar som dom öppnar....

jag ha provat med ett par olika spolar men ingen skillnad sad

vet inte om det är hela boxen som gett upp sad

Marlboroman
3 januari 2011 · 8 234 Inlägg

Hade det varit boxen så borde den ju gått när du provade den andra boxen, för det är rätt osannolikt att 2 slumpmässigt valda styrboxar skulle vara dåliga på samma sätt. Nåt att fundera på kan ju vara att mäta pp kablarn mellan spole och styrbox för att se så att dem verkligen är hela.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Volvo_850_GLT_
3 januari 2011 · 11 Inlägg

men det konstiga e att den startade med den andra gick upp till 2000 varv sen dog igen....
om min egan box startar den inte alls sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang