BMW 520 -02 Bilen startar inte, batterihaveri eller generatorhaveri?

robinsonmicke
3 januari 2011 · 2 Inlägg

Hej!

Har ett problem med min BMW 520 -02:a (16700 mil), gällande nått med batteriet eller generatorn.

Det börja för någon månad sen när bilen va helt död, då prova jag att ladda upp batteriet med en ctek laddare och då hoppa den igång, har kollat batteriet med en gammal batteritester på jobbet och då visar det att batteriet är okej men som sagt den är gammal. När jag hade kört några dagar med den igen så dog bilen igen en morgon. (Bilen har aldrig dött när jag har varit ute och åkt med den)

Då fråga vi oss om det va generatorn som va paj men vi vet inte.. för göra det lite enklare har vi kollat upp detta:


- Den laddar 13.2 V när den är påslagen om man mäter mellan polerna
- Det skramlar från Generatorn tyckte polarn, (han hade nån grunka han kunde lyssna på motorn med)
- Batteriet verkar vara helt enligt den gamla batteritestern
- Batteriet går att ladda upp och hållde när jag ladda det fullt ca 4 dagar när det va -10--20
- Drar för mycket ström när den är avslagen verkar den inte göra men är inte mätt korrekt

Vad tror ni? köpte nyss ett nytt batteri men är det lönt att prova eller tror ni det är generatorn? annars tänkte jag lämna tillbaks batteriet..

Lite panik då jag måste fixa detta till imorgon så uppskattar snabbt svar!smile

Enholmski
3 januari 2011 · 58 Inlägg

Kan det inte vara startmotron som spökar?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 januari 2011 · 14 037 Inlägg

FlipparN skrev:
Kan det inte vara startmotron som spökar?

Kan det vara glappt i anslutningen av den grova röda kabeln nere vid startmotorn?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Janneutanb
3 januari 2011 · 7 271 Inlägg

13.2v är väldigt lågt!
Om du varvar på, ökar det något?

mats757
3 januari 2011 · 913 Inlägg

Som sagt, 13,2 volt är på tok för lite.
Minst 13,7 volt måste du upp i för att batteriet ska ladda.
Troligtvis  generatorn.

Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang