Automat på en GLT 16V - "omvandlare/converter"

Polluxe
5 december 2006 · 303 Inlägg

Hej  (var ett bra tag sen man skrev hära nu så det är väll dags :-)

Har en Volvo 744 GLT 16V -89a med automat (vet ej vad lådan heter) Denna hade ett otroligt missljud/skrammel underifrån tidigare som visade sej vara en "converter" som satt lite löst. Detta konstaterades på verkstad som ordnade det hela.

Nu har jag exakt samma problem igen (gissar jag är lite väl hård mot pärlan) men tänkte att jag kanske kunde ordna detta själv nu. Har kollat lite lätt under bilen men blev lite osäker.

Hur ser denna converter/omvandlare ut och vad är det exakt om den gör?? Måste man demontera något eller bör skruvarna sitta "utanpå" å lättillgängligt??

Svårt att förklara men hoppas någon kan ge lite hjälp/tips..

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.
Polluxe
6 december 2006 · 303 Inlägg

Ingen som har bökat med detta eller sitter på värdefull kunskap??  *mummel*

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.
Chrille74 Chef
6 december 2006 · 379 Inlägg

titta precis mellan motor och automatlådan, där de går ihop.
(när du ligger under bilen) det kan sitta (det ska sitta) ett skydd i plast/alu eller stål. ska vara ganska lätt att skruva loss, sitter med typ 3-4 skruvar eller så.

När du fått bort den så ser du svänghjulet, en smal platta med taggar på. mot den från lådan sett sitter convertern.... skruvarna sitter från plattan med taggarna på och mot convertern.
det kan vara 4-8 st. du kommer att få vrida runt motorn för hand (med skruvmejsel mot nåt bra ställe att ta spjärn emot, och sätta mejseln mellan kuggarna på svänghjulet, dvs plattan med taggarna på) pass på så du inte slinter, för det gör ont som f*n. så ta det försiktigt. snurra runt motorn tills du har dragit åt alla skruvar. dra dom inte för hårt så du drar av dom.

En smidig grej kan vara att skaffa gänglåsning och kleta på skruvarna så ska de inte lossna lika lätt.....

ta en skruv i taget......

kolla också så du inte skruvar ur pluggen i convertern..... då får du 3-4 liter olja över dig smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
Polluxe
6 december 2006 · 303 Inlägg

Chrille74 skrev:
titta precis mellan motor och automatlådan, där de går ihop.
(när du ligger under bilen) det kan sitta (det ska sitta) ett skydd i plast/alu eller stål. ska vara ganska lätt att skruva loss, sitter med typ 3-4 skruvar eller så.

När du fått bort den så ser du svänghjulet, en smal platta med taggar på. mot den från lådan sett sitter convertern.... skruvarna sitter från plattan med taggarna på och mot convertern.
det kan vara 4-8 st. du kommer att få vrida runt motorn för hand (med skruvmejsel mot nåt bra ställe att ta spjärn emot, och sätta mejseln mellan kuggarna på svänghjulet, dvs plattan med taggarna på) pass på så du inte slinter, för det gör ont som f*n. så ta det försiktigt. snurra runt motorn tills du har dragit åt alla skruvar. dra dom inte för hårt så du drar av dom.

En smidig grej kan vara att skaffa gänglåsning och kleta på skruvarna så ska de inte lossna lika lätt.....

ta en skruv i taget......

kolla också så du inte skruvar ur pluggen i convertern..... då får du 3-4 liter olja över dig smile

Perfekt!  Gissar att det är det dära skyddet jag har pillat på tidigare då.. Haha. Men convertern sitter alltså fast mot svänghjulet å det är där som skon klämmer (där det måste dras åt?)

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang