Golf II -92 monojetronic fel avgasvärden samt går väldigt illa kall

sawant
1 maj 2009 · 52 Inlägg

Hej!!

Har en Golf II -92 med monojetronic. Den är besiktad med följande avgasvärden.

co 7.5 (0.5)
co 2500 5.6 (0,3)
hc 257 (100)
lambda 0,86 (0,97-1,03)

Väldigt svårstartad när den är kall, måste hålla minst halvgas för att den ska gå, bluddrar och går riktigt illa
men när den har blivit lite halvvarm så går den riktigt bra, kanske lite låg tomgång. har bytt stift rotor fördelarlock luftfilter, stiften var kolsvarta med ett tjock lager sot. sen är också förgasarfotspackningen bytt, och slangen till vevhusventilationen. Har ni några bra tips på vad jag ska kolla (byta) så är jag evigt tacksam för tips.

Mvh

BMW 530D (2006)
g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
1 maj 2009 · 857 Inlägg

Den blåa tempgivaren är en klassiker på vw-bilar som brukar gå sönder. Den styr kallstarten.

Melin Trafikledare
1 maj 2009 · 563 Inlägg

Jupp... Den var felet på en golf jag lagade en gång..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
sawant
2 maj 2009 · 52 Inlägg

Ok tack så mkt för tipset, då ska jag byta den så fort som möjligt, återkommer med resultat..

BMW 530D (2006)
sawant
4 maj 2009 · 52 Inlägg

Har nu bytt den blå tempgivaren, men blev ingen skillnad. Det är precis när man startar den (måste hålla fullgas för att den ska starta) så går den rikigt illa, men håller man varv på den och kör  iväg så redan efter några hundra meter så går den perfekt.
Funderar på om det kanske kan vara bränslefiltret.

BMW 530D (2006)
jajjaj Avstängd
11 maj 2009 · 103 Inlägg

hade samma problem en gång, o de va en bränsleslang som läkte, inte den som går till motorn utan returen till tanken!!! så det har nog med bränsletryck o göra, på min jalafall

sawant
12 maj 2009 · 52 Inlägg

Oki ska kika på det, har nu bytt alla vakumslangar, ställt in tändningen, ny lambdasond. den gamla var täckt av ett rejält lager sot. med den nya lambdan så gick den klockrent i ett par minuter, sen började den gå lika ruttet igen. Den går tydligen alldeles för fett. Förmodligen därför den är så pigg som den är när den har blivit lite varm betydligt piggare än en en Golf med den motorn ska vara. Så jag har beställt en ny eller iaf bättre begagnad insprutningsenhet kommer förhoppningsvis i morgon eller på onsdag.

BMW 530D (2006)
sawant
16 maj 2009 · 52 Inlägg

Nu är centralinsprutningen bytt, nu startar den och går som den ska :-) Besiktning på måndag, bara att hoppas på att avgasvärdena är bra nu. Han på bilverkstan som har hållit med golfen, tyckte det var konstigt att den är såpass pigg, han tyckte att det var absolut den piggaste Golf han nånsin kört med den motorn.

Senast redigerat av bilskojarn (16 maj 2009)

BMW 530D (2006)
sawant
20 maj 2009 · 52 Inlägg

Besiktad i måndags utan anmärkning yikes)

BMW 530D (2006)
Mohawwk BagarN
8 januari 2011 · 1 179 Inlägg

Min golf går också fett! Vi tittade på sprutet, det ska ju vara som en lätt dimma med bensin, rena rama floden med bensin, vet dock inte vart jag ska börja.. Några grabbar på verkstan breve sa att jag skulle byta hela spridarklockan men en ny på mekonomen kostar Artikelnr: 14-0280150651
Benämning: Spridare  -10.1991, Mono-Jetronic
Pris: 2508.00
och det är till en 91:a så då måste man väll byta ut hela elsystemet och grejer! *suck*

Volkswagen Caddy Maxi "Daily driver" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang