4054
Sök

Problem inför besiktning

15 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
Hej!!

Lägger ett inlägg här oxå för jag behöver snabba svar!

Det är så att när man kör så kan bilen helt plötsligt bara börja att varva istället för att komma frammåt,
trodde kopplingen hade gått åt skogen, men ändrade mig rätt snabbt när bilen fungerade normalt igen efter ett tag.
Nu idag hände samma sak igen, börjar snart få panik! Ingen som vet vad det kan bero på?

Har en Seat Cordoba Sx - 98:a 12 000 mil

//Patrik

Chef
379 Inlägg
8 december 2006
händer det när du står still och ska iväg igen? efter ett tags körande?
Och när bilen får stå ett tag så fungerar den som vanligt?

Har jag fattat det rätt? smile

om det är så, så är det troligen att du sitter med foten vilandes på kopplingspedalen hela tiden, eller att din tryckplatta börjar bli lessen och ligger emot stödlagret och bildar friktion, som blir värme, och gör att kopplingen blir överhettad!

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

15 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
Den funkar fin fint efter att bilen stått ett tag, och min fot tycker inte om att vila på kopplingen=)

Chef
379 Inlägg
8 december 2006
då tror jag du har något fel med kopplingen.....

Vet inte om det är Wire eller hydraulik på en sån där vagn, men prova och känn hur mycket du kan röra pedalen innan du får ett motstånd i pedalen?

är det kopplingswire, så testa och släpp lite på wiren, den kan vara för spänd.

är det hydraulik, så kan det vara fel på slavcylindern, att den kärvar och inte går tillbaks som den ska.

Eller så är det solfjädern i tryckplattan som börjar ge upp......

Hur som så blir tryckplattan överhettad och därför beter sig bilen på det här viset.....

wire: släpp efter på wiren lite.....
ej wire: köp ny kopplingssats, och renovera slavcylindern......

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Sök