5183
Sök

Hur använder man växlarna i en automatlåda när man kör?

7 Inlägg
7 december 2006
Trådstartare
hejsan, jo det är såhär att jag undrar hur man använder de växlarna man har (förutom "D" & "R") när man kör,  exempelvis som i filmer "the transporter 2" fattar ingeting om hur han använder sin växellåda när han flyr undan policerna typ mitt i filmer. skulle någon kunna förklara för mig hur man gör så? vore jäkligt snällt:) så man kunde lära sig att köra lite automat på ett roligare sätt. snälla svara om ni vet PLZ!!!

tack på förhand!!

Dude
197 Inlägg
7 december 2006
bara trycka i växlarna om jag inte missminner mig.. kör sällan aut

Ät aldrig snö som blivit gul!

452 Inlägg
7 december 2006
Har en nissan bluebird automatare -89 som vinterbil.

P - Parkering (när du står stilla)
R - Backen (kör bakåt)
N - Neutral (Neutral?) wink
D - Driven (kör framåt)
2 - Typ när du drar något tungt typ ...
1 - Samma som tvåan ..

Läge 1, 2 och D kan du växla mellan i fart men släng in D och tryck på gasen bara ..
Använder aldrig 1'an eller 2'an på min .. bara trycka in Overdrive knappen så jävlar
skriker motorn som aldrig förr, hahhaaha tongue

9 108 Inlägg
7 december 2006
Lära? Bara att slänga i växlarna... tongue 2an är lagom att åka med när man ska sladda runt med automat på vintern.

Det är meningslöst att använda växlarna när man ska racea och sånt, lika bra att köra på D och sportknapp om det finns nån. Inte bra för lådan att hålla på och växla själv har jag hört också.

Chef
379 Inlägg
7 december 2006
enda gången man använder 1:an och 2:an är när du kör med last så är de till att förhindra att den inte ska lägga i högsta växeln.... som förklarades tidigare.....

Men om man har en bil med hyfsad effekt i och vill utnyttja mer av motoreffekten kan man växla manuellt.

Oftast när man kör i läge D, så kan det vara så att bilen växlar för tidigt, ska du då nyttja effekten och varvet till 100% så kan det vara så att man måste växla manuellt.
lägger man i 1:an tex och gasar, så växlar inte lådan upp till nästa växel förrän du skjuter spaken i läge 2, startar du på läge 2 så växlar lådan upp från 1:an till 2:an sen inget mer....
osv.....

Åker man bla Mercedes, med 3 stegs automat, så heter lägena L, S och D.

Lägger man i läge L så startar lådan på en växel som bilen inte ofta använder, den egentliga 1:an...... kör man på läge S eller D så startar lådan på växel 2.......

Man får lite extra skjuts i bilen om man startar läge L och sen växlar uppåt smile

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Chef
379 Inlägg
8 december 2006
hehe precis, dessa tyskar =P

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

7 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
men äre nån som har sett "transporter 2" alltså va ere för typ extraväxlar han har på sin automatlåda? till höger om D.... varför använder dom inte bara en bil med manuella växlar, det är väll ändå det mest effektiva??

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
9 december 2006
Jag har inte sånt där krimskrams.
Jag har:

Park
Reverse
Neutral
Drive (med + - åt sidorna om jag vill växla själv)

Overdrive och sånt är onödigt. Ska jag iväg fort så plattar jag så sköter lådan resten. Kan eventuellt behöva stänga av ESP'n om jag ska iväg jättejättefort. smile

9 108 Inlägg
9 december 2006
GT90 skrev:
L, S & D..   LSD?? Heheh

Limited slip differential? ;P

Chef
379 Inlägg
9 december 2006
JoakimI: De kör mog en bil med Tiptonic låda, där kan du peta spaken åt sidan och växla själv upp eller ner, genom att trycka eller dra i spaken.

MilleN: Tyvärr inte! sad
Hade inte vart så dumt faktiskt....... smile

7 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
okej så om man pertar spaken åt sidan så kan man peta till + så växlar den upp och om man trycker - så växlar den ned? kan man byta till och från det när man kör? asså från/till "+ -" .........

7 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
alltså från d till + - & vise verca

Better than God \o/
1 886 Inlägg
9 december 2006
Min mustang har P - R - N - D - 2 - 1.

Man kör ju mest på D men vid race händer det att jag låser den på 1 innan start och växlar sedan till 2 manuellt när jag tycker det är dax och sedan till D när det varvat färdigt där, kör man med en org låda vill den gärna växla lite förtidigt på D tycker jag. Dock kommer det bli annorlunda när jag fått i den "riktiga" lådan. smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

X40 Nordic
784 Inlägg
9 december 2006
har kört en del med sabbs Tiptonic låda och tycker att de e alldels för överskatta vist de kan va kul att växla me +- och få lite racingf känsla men efter ett tag tycker man att de e rena skiten man kan inte bara slänga i en växel och tro att lådan tar den utan den väntar likförbaskat tills den tycker att de passar och växla. det gör den både upp och ner men framförallt neråt är väll för att spara lådan kan ja tro men de räcker för att man ska bli förbannad på skiten.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
9 december 2006
Fördelen som jag ser det när man kör med tiptronic är att man får mycket fetare respons när man gasar då bilen rullar. Plattar man så blir det som en spark i ryggen, annars så växlar automatlådan ner och det tar lite tid och blir lite mjäkigare. Men automatlådan växlar ändå bättre än en själv så det är ingen idé att försöka sitta och växla längre perioder.

X40 Nordic
784 Inlägg
9 december 2006
FL3JM skrev:
Fördelen som jag ser det när man kör med tiptronic är att man får mycket fetare respons när man gasar då bilen rullar. Plattar man så blir det som en spark i ryggen, annars så växlar automatlådan ner och det tar lite tid och blir lite mjäkigare. Men automatlådan växlar ändå bättre än en själv så det är ingen idé att försöka sitta och växla längre perioder.

de kan jag helt klart hålla me om de och de e facktist ganska så skoj de första 20 min men sen blir man ganska trött på att hålla på me att växla och de misster sin charm..

120 Inlägg
9 december 2006
JoakimI skrev:
okej så om man pertar spaken åt sidan så kan man peta till + så växlar den upp och om man trycker - så växlar den ned? kan man byta till och från det när man kör? asså från/till "+ -" .........

Japp det kan man! Audi Multitronic är den mest spejsade automat jag kört (Förutom Scania Opticruise, som ju i.o.f.s inte e nån riktig aut, men ändå). Den e steglös så i D läge lägger lådan varvtalet på ca 1700 varv och sen ökar farten utan att varvtalet ändras. Stämplar du plattan i botten så går varvet upp till ca 5000 och ligger kvar där medan farten bara ökar. Detta e dock helt värdelöst om man vill köra aktivt då du inte kan höra på motorn vad den har för sig. Då kan man flytta spaken åt höger, och där har man sju fasta lägen som man kan växla + / - med, genom att vicka spaken fram och tillbaka.

Sök