enda gången man använder 1:an och 2:an är när du kör med last så är de till att förhindra att den inte ska lägga i högsta växeln.... som förklarades tidigare.....
Men om man har en bil med hyfsad effekt i och vill utnyttja mer av motoreffekten kan man växla manuellt.
Oftast när man kör i läge D, så kan det vara så att bilen växlar för tidigt, ska du då nyttja effekten och varvet till 100% så kan det vara så att man måste växla manuellt.
lägger man i 1:an tex och gasar, så växlar inte lådan upp till nästa växel förrän du skjuter spaken i läge 2, startar du på läge 2 så växlar lådan upp från 1:an till 2:an sen inget mer....
osv.....
Åker man bla Mercedes, med 3 stegs automat, så heter lägena L, S och D.
Lägger man i läge L så startar lådan på en växel som bilen inte ofta använder, den egentliga 1:an...... kör man på läge S eller D så startar lådan på växel 2.......
Man får lite extra skjuts i bilen om man startar läge L och sen växlar uppåt
