Hur mycket skulle ni uppskatta att orginal kolvarna å stakarna samt allt annat rörligt skulle palla när det gäller laddtryck/hk/vrid? Vill inte lägga ut pengar på hållbarare grejer på bilen jag har nu. vill bara svina skiten ur den, men den ska ju hålla etag iaf. Mvh
760TIC = B230FT..? Kör med dubla toplocks packningar o skruva upp trycket till ca 1kg. Mycket mer, om ens det, kan du inte göra utan pengar. Original InterColern har gavlar av plast, de brukar ploppa loss, vid runt ett kilo i tryck. Ta strips (Buntband) runt gavlarna så kan du ladda lite till. Du borde kunna ta ut 220-240hkr. (Min personliga uppskatning, inte dokumenterad på nått sätt.) Sedan börjar det kosta.
Motorn pallar. Det har bevisats. Men ifall trycket blir för högt i förbränningsrummet, så spikar det. Dubbla packningar (Senast jag hade koll på det var åratal sedan, då kostade det 1700kr.) är den billiga vägen. Annars lägre kolvar = Lägre komp. Men då är det ju inte gratis längre.
Om man har tillgång till svarv borde man väl kunna kompsänka genom att svarva ner kolvarna? Billigt om inte annat.. lite jobb förståss. Men så kan du byta lager och ringar i samma veva, kan nog förbättra hållbarheten i en stenåldersvolvo.