2953
Sök

Passat 1.8t 01 går ojämt och är helt orkeslös

8 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Min passat har börjat gå riktigt konstigt. När jag starta den i morse så lätt den som att den inte tänder på alla cylindrar samt ett knackande ljud, luktar bränt när den väl har blivit varm ingen bränd olje lukt utan nått annat hel mysko lukt som jag inte känner igen. Den är helt orkeslös när man ska köra i väg får varva upp den ganska mycket på tomgång innan jag kan släppa upp till drag läge å slira i väg å helt plötsligt så tänder den till som vanligt en liten stund och åter får sin kraft men det vara bara i några sec sen är den tillbaka som vanligt, jag vet att den främre lambda sonden är kass och den ska byttas på måndag men det känns som att det är något annat fel. Tändstift är byta sen fyra månader, oljereturen till turbon gick sönder för en vecka sedan och bytad, bilbatteriet är nytt. är det någon som vart med om något liknade?? och några timmar innan detta hände så hade tjejen kört hem från jobbet utan några problem.

motorkod AWT
mil : 24000
Senast redigerat av Micke_mecc (22 januari 2011)

296 Inlägg
22 januari 2011
troligt en tändspole eftersom du har separata spolar, på cylinder tre har den troligtvis gått i såfall smile

Lycka till smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

8 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
ja kan så vara men varför just 3ans ?? och det knackande ljudet ?
men lambda sonden kan väl också göra så att bilen går ojämt om den är kass ?
Senast redigerat av Micke_mecc (22 januari 2011)

296 Inlägg
22 januari 2011
ja till viss del, fast en lambdasond finjusterar ju bara insprutningssystemet. eftersom det redan ligger en mapp som är ganska nära optimal redan från början smile
Testa att dra ur kabelskon till lambdan och se om det blir någon skillnad, blir det inte det så har du ju uteslutit ett problem iaf smile

8 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
men måste jag inte nolla den så den går ut säkerhets läget först? annars kan jag väl inte se om det gör någon skillnad?

296 Inlägg
22 januari 2011
treans cylinder blir oftast varmast och det är det som tar livet av dom smile
ja, nollställ och testa sen att dra ur kablen eller kolla med en OBD läsare smile

8 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
men då återstår ju bara en fråga det knackande ljudet eller om man ska citera flickvännen så låter det som en traktor.

296 Inlägg
23 januari 2011
om den inte går på alla cylindrar så knackar den, eller om den spikar...

8 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
okej det var så enkelt smile då får jag åter komma i morgon efter jag har bytat tänd spolen och nollat den smile håller tummarna att det inte är något annat smile tur att man bor precis jämte skroten ialf tongue

552 Inlägg
23 januari 2011
Micke_mecc skrev:
okej det var så enkelt smile då får jag åter komma i morgon efter jag har bytat tänd spolen och nollat den smile håller tummarna att det inte är något annat smile tur att man bor precis jämte skroten ialf tongue

Hur händig är du? Du kan byta den själv och komma fram till vilken det är som är dålig. Köp ingen beg. bättre att köpa en ny, kostar cirkus 500kr på Mekonomen.

8 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
jag är ganska händig men jag är inte så van att meka med bilarna men jag lär mig så sakta så, har haft lite problem med den här det senaste året så lite har man ju fått skruva på den smile å tändspolarna är som tur är ganska enkla att ta loss å sätt ditt igen smile

296 Inlägg
23 januari 2011
se till på skroten att du får lämna tillbaka den om det inte är det felet eftersom det inte är helt 100 smile

8 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
Hallå igen tack för hjälpen smile det visade sig att t-spolen till 2ans cylinder hade lagt av. Men det roligaste av allt var att när jag var ute och byta spolarna så kom min granne körandes med en lika dan passat som mig och säger ring vw verkstan för jag hade detta problemet förra vintern och då har dom tydligen gått ut med nån förlängd garanti på visa årsmodelers tänd spolar pga ett kvalitets fel, jag gjorde som han sa å verkstaden sa till mig att komma in så dom kunde kolla å poff så hade jag fått fyra nya tänd spolar gratis big_smile och att jag fick reda på att lmm är kassa så nu behöver jag lite info hur jag får loss den smile

296 Inlägg
24 januari 2011
vet inte hur det är på passaterna men på min a4:a sitter den bara med två 10:or. och en kontakt, den sitter troligtvis i din luftburk smile

Sök