323 går varm på 3 cylindrar och vill inte varva..

-Lime-
25 januari 2011 · 40 Inlägg

Som rubriken lyder så går min 323 E36 varm på 3 cylindrar(1,3,5) och vill inte varva upp. Den är seg att starta och startar bara med full gas.Den har gnista på alla cylilndrar och även bensin(i början iallafall), men efter bara någon minut så blir grenröret varmt på 1:an 3:an och 5:an.
Har testat byta Lmm men ingen skillnad. Bilen funkade utmärkt innan vintern, vad kan vara felet?

Mvh

BMW 320 (2003)
BMW 323 "Kompressor" (1996)
BMW 316 "345 Turbo" (1989)
wistfors Performance meck
25 januari 2011 · 342 Inlägg

spräkt topp gör komptest

Mvh

tekniknissen-
25 januari 2011 · 252 Inlägg

Gör en diagnos så får du reda på vad bekymert är.gissar på kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren då tändningen påverkas.
Men kolla först vad du får ut från datorn !!!!!! Och radera när du läst av felkoderna och kör en diagnos till när du har startat upp en kort stund. BMW datorn skriker bara den har en fis på tvären lol Har du otur så kan det vara boxen som flippat sad

-Lime-
25 januari 2011 · 40 Inlägg

Wistfors: har haft funderingar på kasst komp, men det funkade klockrent innan avställningen och jag bytte toppen och packningen ett tag innan bara.

teknknissen-: Får ta och göra en diagnos och se om det berättar något.

Tack för svaren

BMW 316 "345 Turbo" (1989)
BMW 323 "Kompressor" (1996)
BMW 320 (2003)
wistfors Performance meck
25 januari 2011 · 342 Inlägg

vev axelgivare skulle den inte starta utan.
har du tillgång till att kolla felkoder så göra absolut det först (slappast så)

Mvh

tekniknissen-
25 januari 2011 · 252 Inlägg

Kolla så du inte har fått vatten i styrboxen det händer på e36 Vet i tusan hur det hitter dit ! Då får man roliga fel :-/ Men det är bara att låta det ligga och torka några dar så bruka boxen funka. om det inte är oxidations skador på kretskortet. Då får man olika felkoder hela tiden vet man inte så kan lägga många timmar på att leta Felspöket ;-) Vevaxelgivaren kan fela så boxen får sinus pulsen men den är förvrängd (Svag) så boxen får tuppjuck. Oftast fukt i kontakten så det är motstånd till singnalkabelen.

passo
25 januari 2011 · 3 Inlägg

Har haft nästan samma problem, batteriet var dött så jag laddade batteriet och när jag startade så gick den inte på alla cylindrarna,varvräknaren var död mm,hadde fått en strömrusning vid laddningen smile
tog bort batteri kablen i 5 min sen diagnosade jag den med min diagnosutrustning (autocom) sen funkade allt.
Mvh: Passo

Senast redigerat av passo (25 januari 2011)

Passo
Volvo 940 (1991)
-Lime-
25 januari 2011 · 40 Inlägg

passo skrev:
Har haft nästan samma problem, batteriet var dött så jag laddade batteriet och när jag startade så gick den inte på alla cylindrarna,varvräknaren var död mm,hadde fått en strömrusning vid laddningen smile
tog bort batteri kablen i 5 min sen diagnosade jag den med min diagnosutrustning (autocom) sen funkade allt.
Mvh: Passo

HAHA, mitt batteri är STENDÖTT. Löjligt om det är ett så lätt fel:P
Tack för det svaret!

BMW 320 (2003)
BMW 323 "Kompressor" (1996)
BMW 316 "345 Turbo" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang