Vad jag läst så är bilens originalavgassytem byggt för att få ut mycket effekt men måste samtidigt dämpa bra så det går alltid att få ut mer effekt med mindre motstånd. Men för lite motstånd ger motsatt effekt.
Originalröret är en balans mellan pris, ljudnivå, vikt, effekt, bränsleekonomi... Kan man bortse från en eller annan av dessa punkter finns det goda möjligheter att plocka fram någon extra hästkraft.
Stämmmer bra G-son Samtidigt så får man titta på vad det är för bil en Volvo 740 ligger tyngdpungten på eknomi och ljudnivå. På en BMW M3 typ så ligger tyndpunkten på Effekt och ljudnivå.
Ett avgassystem optimerat för effekt är helt fullflödes. Allt snack om motstånd är bara en myt.
Det är inte sant. Pratar man maximal effekt på höga varv ska motståndet i princip va så lågt som möjligt. Men för att få en optimal, och fram för allt en bred effektkurva krävs ett avstämt avgassystem. Beroende på vart man vill ha effekten. Detta gäller främst lågvarv.
Ett avgassystem optimerat för effekt är helt fullflödes. Allt snack om motstånd är bara en myt.
Det är inte sant. Pratar man maximal effekt på höga varv ska motståndet i princip va så lågt som möjligt. Men för att få en optimal, och fram för allt en bred effektkurva krävs ett avstämt avgassystem. Beroende på vart man vill ha effekten. Detta gäller främst lågvarv.
Detta kan jag också hålla med om! När jag bygger avgassystem på mina tävlingsbilar sätter jag på ett 2 1/4 rör längst fram som är ca 80-90 cm och sen går ut i 2½ rör bakåt. Detta för att få det "goa" bottendraget.
Sen är där en stor sak till AVGASRENING ! Tar man och slipper kallstart rening med förcat så vinner man på toppflöde. Så där får tillverkarna kompremissa en hel del. Har man ambitionen på en prestanda bil så kan man kompensera med fler catar men där är en hel del och hämta på moderna bilar.