B230FT = 300-350hk

BrajjAxx 040 RedLine
29 november 2010 · 1 219 Inlägg

Aha trevligt du, det upskattas att du är alltid är så hjälpsam Sharky! smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Sharky
29 november 2010 · 10 287 Inlägg

Jag använder denna:

http://www.lovehorsepower.com/MR2_Docs/ … w_maps.htm

För att räkna på hur mycket en 2.3 L motor suger i sig vid tänkta 85% Ve och 1.5 bar (22 psi)

Då får jag:
30 lb/min vid 5000 rpm
33 lb/min vid 5500 rpm
36 lb/min vid 6000 rpm

Tumregel är att 1 lb/min räcker till ca 10 Hkr.

Då ser man att man kan räkna med typ 300Hkr vid 5000rpm och 1.5 bar, 330 vid 5500 och 360 vid 6000.

Detta är väldigt grovt men ger i alla fall en uppfattning om vart man landar OM ALLT LIRAR ! Har man åt skogen för låg tändning, för litet avgashus eller taskig/topp/kam och för hög insugstemp blir det givetvis pannkaka.

Som jag skrev landade jag själv på 360Hkr vid 5500 rpm och 1.5 bar med mitt sista 8V bygge.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
BrajjAxx 040 RedLine
30 november 2010 · 1 219 Inlägg

Sharky skrev:
Jag använder denna:

http://www.lovehorsepower.com/MR2_Docs/ … w_maps.htm

För att räkna på hur mycket en 2.3 L motor suger i sig vid tänkta 85% Ve och 1.5 bar (22 psi)

Då får jag:
30 lb/min vid 5000 rpm
33 lb/min vid 5500 rpm
36 lb/min vid 6000 rpm

Tumregel är att 1 lb/min räcker till ca 10 Hkr.

Då ser man att man kan räkna med typ 300Hkr vid 5000rpm och 1.5 bar, 330 vid 5500 och 360 vid 6000.

Detta är väldigt grovt men ger i alla fall en uppfattning om vart man landar OM ALLT LIRAR ! Har man åt skogen för låg tändning, för litet avgashus eller taskig/topp/kam och för hög insugstemp blir det givetvis pannkaka.

Som jag skrev landade jag själv på 360Hkr vid 5500 rpm och 1.5 bar med mitt sista 8V bygge.

/Göran

Avancerade grejer du smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
JRASKK
15 december 2010 · 23 Inlägg

har en 745 gl/t som ska turbokonventeras nu i helgen men är lite orolig över stakarna osv.. bör de bytas? eller behöver ja inte vara orolig om ja inte laddar så mycket?

uppskattar svar tack på förhand. smile

Volvo 745 gl/t Turbo "Sladdlådan" (1989)
Volvo 740 (1990)
Volvo_Mannen Volvoskadad
15 december 2010 · 6 017 Inlägg

JRASKK skrev:
har en 745 gl/t som ska turbokonventeras nu i helgen men är lite orolig över stakarna osv.. bör de bytas? eller behöver ja inte vara orolig om ja inte laddar så mycket?

uppskattar svar tack på förhand. smile

Byt till en komplett B230FK med tillhörande styrboxar och spridarmotstånd, skifta sida i motorrum på LMM och batteri. Åk in och regga motorbytet, klart!

Jonas
TurboTarzan
16 december 2010 · 235 Inlägg

smile Länge leve Sharky, man lär sig alltid något nytt. Men jag har en fråga oxå. Det snackades tidigare om 16V topp, hur är det med dom där 3mm kopparpackningarna man kan köpa så man slipper svarva kolvarna? För/nackdelar. Jag har en (snart) rakställd fk i garaget som ska ner i min roadster. 8V så SFRO blir nöjda, men det ser bara för porrigt ut med en rakställd 16V o jag vill veta om 3mm packningen är bra eller anus. Alla svar förutom dom där polarns brorsas bästis kände en som körde Paris-Dakar med en sån då vår herres år var 1982 är välkomna:)

Sharky skrev:
Jag använder denna:

http://www.lovehorsepower.com/MR2_Docs/ … w_maps.htm

För att räkna på hur mycket en 2.3 L motor suger i sig vid tänkta 85% Ve och 1.5 bar (22 psi)

Då får jag:
30 lb/min vid 5000 rpm
33 lb/min vid 5500 rpm
36 lb/min vid 6000 rpm

Tumregel är att 1 lb/min räcker till ca 10 Hkr.

Då ser man att man kan räkna med typ 300Hkr vid 5000rpm och 1.5 bar, 330 vid 5500 och 360 vid 6000.

Detta är väldigt grovt men ger i alla fall en uppfattning om vart man landar OM ALLT LIRAR ! Har man åt skogen för låg tändning, för litet avgashus eller taskig/topp/kam och för hög insugstemp blir det givetvis pannkaka.

Som jag skrev landade jag själv på 360Hkr vid 5500 rpm och 1.5 bar med mitt sista 8V bygge.

/Göran

a_pettsson
30 januari 2011 · 7 Inlägg

JRASKK skrev:
har en 745 gl/t som ska turbokonventeras nu i helgen men är lite orolig över stakarna osv.. bör de bytas? eller behöver ja inte vara orolig om ja inte laddar så mycket?

uppskattar svar tack på förhand. smile

Vevstakarna i Volvo motorerna är generellt mycket stabila och brukar klara det mesta. Några undantag är B20/B21-stakarna som fanns mellan ca 1975-82 som är väldigt lika M-stakarna, dock utan M-märket. Dessa stakar är mjuka som bly! En annan stake man bör passa sig för är B230-modellen från 1985-89 som är för smal. En stake vi har bra erfarenheter av är M-modellen som oftast satt på B23A motorn. Dessa stakar är dock mycket tunga ca 930g men ingen av oss har lyckats köra sönder någon trots över varvningar på över 10000 rpm. Det finns en Ford T23 med 16V som kör Altered-klassen som kör mitten 7:or nu, och dom använder M-stakar upp till 700hp utan att köra sönder någon.

För bästa hållbarhet preppas de på följande sätt: Börja med att kolla rakheten, byt sedan bultarna och muttrarna till nya Volvo org. Viktbalansering bör också göras, vikt tas bort på pucklarna vid stor och lillända. OBS! Ta aldrig bort mer än ca 12g för då försvagas staken. Undvik övrig preparering som lättning, blästring mm på denna typ av stake, den försvagas bara. Kolla nu bara till lageröverfallen så att inga hanterings skador har uppkommit. Stakar som har preparerats på följande vis törs jag nästan kalla sprängsäkra så länge de inte utsätts för våldsamma spikningar eller varvas kontinuerligt över ca 8200rpm. De lättare B18 Bofors-stakarna kan också användas i B20-B23 sug- och turbomotorer med lite lägre cylindertryck om de preparerats liknande M-stakarna, dock måste 6-bultade vevaxeln användas. B20 6-bults-stakarna och 1989 eller nyare B230-stakarna är också bra stakar.  detta är från sävar turbo!

man får inga hästar av massa spackel ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang