Chrysler Voyager - Får ej någon värme i kupén

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
28 januari 2011 · 1 342 Inlägg

Kortfattar mig litegranna vad som står på..

Bilen är då en Voyager -92a den kantigare modellen.
3,2L V6

Tempen stiger till normal arbetstemp och termostaten öppnar *har haft den i kastrull med hett vatten*

Står man i upp/nerförsbacke så kommer det värme från fläktarna och om man varvar som en galning, Men kör du som en svensson eller polack så finns det ingen värme i bilen.. Blåser kallt!

Vad kan det vara? Verkar inte bli något tryck i kylaren heller, Kan öppna locket på kylaren med motorn het och det händer ingenting..

Mekonomen hittar inte felet heller

Plz hjälp!

Audis in Scandinavia Crew
DJ_Philip
28 januari 2011 · 129 Inlägg

Låter bara som det är lågt med kylarvätska ? luft i systemet?

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
28 januari 2011 · 1 342 Inlägg

fullt med glykol, Blir varmt i båda slangar med vatten men inget direkt tryck.. brukar väl bli mer hårda än en gammal gurka?

Hur luftar man en sådan isf?

Audis in Scandinavia Crew
chryslerstratus
28 januari 2011 · 440 Inlägg

Kolla efter luft och därmed mängden glykol, luftfickor gör att vattenflödet stannar upp och passerar inte värmepaketet, du kanske också märket av luft i systemet om mätaren börjar gå över det normala?

Tror du kan lossa en slang medans du fyller på med kylarvätska så garanteras det att ingen luft kommer in (ska kolla i original servicemanual). Var ett tag sedan jag ägde just den årsmodellen men det kanske även går att fylla upp allting till max och starta bilen runt 20 min, sen stänger du av den o avvaktar tills den blir kall, sen fyller du upp i expansionslocket så att luften åker ut i behållaren istället, upprepa flera gånger...

Om det inte hjälper så hade jag spolat rent hela systemet och speciellt värmepaketet från ev. smutsbildningar och slagg.

Annars kanske det är värmepaketet som är sönder eller ventilen eller kanske klimatkontrollen (där du justerar tempen inne i kupén).

PS, bilen är en 3,3 liters smile men du kanske bara skrev fel med 3,2 smile

PS, kan även nämna att det bör fungera (att få bort luften) genom att fylla upp till MAX i behållaren hela tiden tills nivån stannar kvar där, den bör sjunka mellan att bilen blir varm/kyls ner hela tiden, men till slut så stannar kylarvätskan på MAX då all luft kommit ur.

Termostaten "kanske" har luftning, jag vet att 3,0 liters V6 har det (Mitsubishi-motorn) i tidiga Voyager.

Mvh

Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

fish Allfixare
28 januari 2011 · 1 475 Inlägg

Är vattenpumpen fräsch då? Så den pumpar runt vattnet som den ska... Tänkte ifall impellern är slut vilket är ganska vanligt iaf på VAG bilar...

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
29 januari 2011 · 1 342 Inlägg

Ja vettefan! Ska kolla mer på det idag smile ja det är en 3,3a! Är en kompis kärra smile

Audis in Scandinavia Crew
Kibil
29 januari 2011 · 552 Inlägg

Kolla även hur varma slangarna till cellpaketet i kupén är. Är dom varma och har lagom med tryck är det troligtvis något reglerings fel eller dålig cellpaket.

Nybergrobin
29 januari 2011 · 2 377 Inlägg

Troligen räcker det med att fylla glykol och eventuellt lufta den. Fyll diskrengöringmedel (maskindisk) i kylaren och kör några mil. Sen får du lätta på slackarna in i motor, värmepaket och kylare. Spola med vattenslang åt alla håll, troligen kommer en hel del kox ut.

Annars har du ett saftigt toppackningsbyte, detta är vidrigt på denna bil. Sneställd v6a?

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
29 januari 2011 · 1 342 Inlägg

Värmepaketsslangarna är ljumna och slappa.. :S Toppen är nyrenoverad, Tvättad, Nya packningar etc..

Audis in Scandinavia Crew
fish Allfixare
30 januari 2011 · 1 475 Inlägg

är bägge toppar renoverade? Är väl v6,a i den där?

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
30 januari 2011 · 1 342 Inlägg

Båda toppar är bortrivna och renoverade, tvättade, packningar allt... smile

Audis in Scandinavia Crew
Kibil
30 januari 2011 · 552 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
Värmepaketsslangarna är ljumna och slappa.. :S Toppen är nyrenoverad, Tvättad, Nya packningar etc..

Där har du felet, dessa slangar ska bli varma ganska snabbt tar kanske för en normal v6a cirka 5minuter en vinter dag på -3c... 

Troliga orsaker, kass vattenpump (Pumpar inte vattnet runt helt hundra, kan du känna att det är varmt på kylets nedre del har nog det varma vattnet fastnat där och inte gått helt runt) Dålig termostat, kan vara dålig även om du provat denna. Byt mot någon som fungerar...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 januari 2011 · 17 380 Inlägg

Kibil skrev:

NIKKELICIOUS skrev:
Värmepaketsslangarna är ljumna och slappa.. :S Toppen är nyrenoverad, Tvättad, Nya packningar etc..

Där har du felet, dessa slangar ska bli varma ganska snabbt tar kanske för en normal v6a cirka 5minuter en vinter dag på -3c... 

Troliga orsaker, kass vattenpump (Pumpar inte vattnet runt helt hundra, kan du känna att det är varmt på kylets nedre del har nog det varma vattnet fastnat där och inte gått helt runt) Dålig termostat, kan vara dålig även om du provat denna. Byt mot någon som fungerar...

Kan han inte ta loss termosten och prova utan en stund? Tar tid och bli varm kanske men mellanvarv vid stillastående bör ju få upp tempen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kibil
30 januari 2011 · 552 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Kibil skrev:

NIKKELICIOUS skrev:
Värmepaketsslangarna är ljumna och slappa.. :S Toppen är nyrenoverad, Tvättad, Nya packningar etc..

Där har du felet, dessa slangar ska bli varma ganska snabbt tar kanske för en normal v6a cirka 5minuter en vinter dag på -3c... 

Troliga orsaker, kass vattenpump (Pumpar inte vattnet runt helt hundra, kan du känna att det är varmt på kylets nedre del har nog det varma vattnet fastnat där och inte gått helt runt) Dålig termostat, kan vara dålig även om du provat denna. Byt mot någon som fungerar...

Kan han inte ta loss termosten och prova utan en stund? Tar tid och bli varm kanske men mellanvarv vid stillastående bör ju få upp tempen?

Borde fungera, då får den nog köras varm. Inte bara stå på tomgång, eller det kanske blir svårt då den kyls direkt av kylan ute...

fish Allfixare
31 januari 2011 · 1 475 Inlägg

För att om du hade läst tråden så hade du sett att han redan gjort det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang