4760
Sök

Mercedes B-klass ställmotor trasig

1 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Hej,
Jag har ett problem med min b-klass. För drygt en månad sedan tändes den gula motorlampan. Den tänds till och från men är tänd runt 90% av tiden. Jag tog in den till Mercedes och de felsökte och upptäckte att det var fel på ställmotorn. Eftersom jag inte har speciellt bra koll på bilar undrade jag vad en ställmotor är. Tydligen en mindre motor som styr lufttillförself in i motorn (ganska viktig tyckte jag det lät som???). Byte skulle gå på runt 13000 eftersom de måste montera bort hela motorn för att komma åt att byta ställmotorn. Enligt killen jag pratade med på mercedes är ett byte inte livsviktigt för bilen eftersom motorn inte kan ta skada om den inte byts. Däremot kan man märka av en något sämre prestanda (har inte märkt av något). Så nu till min fråga, har de rätt på mercedes och tycker ni jag kan skippa byte? Bilen är värd runt 115 000 så ett byte motsvarar mer än 10% av bilens värde.

Mycket tacksam för svar!

P.S. Som ni kanske märker har jag inte stenkoll på bilar så vill gärna höra från proffsen innan jag tar något beslut.
Senast redigerat av JRJR (3 februari 2011)

Sök