2432
Sök

MB 190E Avgasvärden, högt CO lågt lambda

90 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#1
Besiktade min 190E -88 (insprutning, ej kat) idag och fick tyvärr nedslag på avgasvärden:

CO 4,7 (3,5)

Besiktningsmannen sa även att jag hade mycket lågt lambda (0,86) och att motorn går för fett, och att det kunde bero på att spridaren är igenkleggad. Han rekomenderade att använda nån bränsletillsats som rengör spridarna, och eventuellt blanda i två-takts olja i bensinen. Någon
som vet något om detta? Funkar det? Blandningsförhållande?

Någon som har några tips på om jag kan göra något mer, för att minska risken att behöva besikta ytterligare en gång?

Vid besiktningen var motorn ordentligt varm (hade kört ca 6 mil), stift och tändkablar bytta för 200 mil sedan, rotor och fördelarlock i bra skick.
Jag uppskattar alla tips jag kan få.

Ska även tillägga att bilen går jättebra, startar utan problem varm som kall..

rb26dett
136 Inlägg
29 januari 2011
#2
är avgassystemet 100% tätt?

"anti antispinn"

2 624 Inlägg
29 januari 2011
#3
Det lät mycket alltså! jag fick dessa värden sist:

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 0,0 (0,5) HC 026 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)

Vad för motor har du i 190an förresten?


90 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#4
Erken skrev:
är avgassystemet 100% tätt?

Det tror jag. Men har man en läcka får man väl istället högre lambda värden?

90 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#5
martinn skrev:
Det lät mycket alltså! jag fick dessa värden sist:

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 0,0 (0,5) HC 026 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)

Vad för motor har du i 190an förresten?

2 liters..
Kan man kanske besikta utan luftfilter för att få upp lambdan?

2 624 Inlägg
29 januari 2011
#6
pacmyc skrev:
Erken skrev:
är avgassystemet 100% tätt?

Det tror jag. Men har man en läcka får man väl istället högre lambda värden?

Lambda är luft/bränsle blandningen så icke smile


1 319 Inlägg
29 januari 2011
#7
pacmyc skrev:
martinn skrev:
Det lät mycket alltså! jag fick dessa värden sist:

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 0,0 (0,5) HC 026 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)

Vad för motor har du i 190an förresten?

2 liters..
Kan man kanske besikta utan luftfilter för att få upp lambdan?

mje. men slå i nåra liter e85 ?

_----------'

90 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#8
sleepyoh skrev:
pacmyc skrev:
martinn skrev:
Det lät mycket alltså! jag fick dessa värden sist:

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 0,0 (0,5) HC 026 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)

Vad för motor har du i 190an förresten?

2 liters..
Kan man kanske besikta utan luftfilter för att få upp lambdan?

mje. men slå i nåra liter e85 ?

Jag ska nog testa det.. Först tänkte jag köra stp eller redline tillsatsen för att rengöra spridarna, sen besiktar jag med e85 eller ksprit i tanken. Dock vore det skönt att hitta vad problemet beror på eftersom den drar ganska mycket soppa (0,95)..

2 624 Inlägg
29 januari 2011
#9
0,95 blandat eller 0,95 även när du kör lugnt?


90 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#10
martinn skrev:
0,95 blandat eller 0,95 även när du kör lugnt?

Jag kör ganska lungt hela tiden faktiskt. Lugna fina accelerationer osv. Jag tycker det känns som att soppaförbrukningen inte påverkas särskilt mycket av hur jag kör. Den ligger ganska konstant strax över 0,9, oavsett om jag köra "lugna" långsträckor med varm motor eller kortare sträckor med många kallstarter.

90 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
#11
Nu är bilen nybesiktad tack vore min kompis. Han fick justera co:n på besiktningen med avgasmätaren inkopplad, samt blåste rent katalysatorn med tryckluft, samt hade några liter e85 i tanken smile

Tack alla för era tips!


Sök