3972
Sök

Volvo 850 turbo Automat -94, skumt fel ?

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Tja !

Har ett litet problem med volvon , som kommer och går. Det börjar med att när man ska göra tex en omkörning, så när den växlar ner så händer det mer eller mindre ingenting. Turbon laddar för fullt, men den vill inte varva ? Felet kommer och går som sagt, första gången detta hände så sköt jag isär ett tryckrör. Och den ger heller inga felkoder ( vad jag vet, lampan lyser inte i vilket fall ).

Kollade oljan i lådan, och såg att den var brunröd, och inte klarröd. Kan dettta ha något med det att göra ? att den på nåt vis börjar slira ibland ?

Sen om man står på tomgång och varvar på , då är det inga som helst problem, utan endast vid färd .

Tacksam för svar smile

Mvh
Senast redigerat av hks__ (6 februari 2011)

8 282 Inlägg
6 februari 2011
Kan ju vara som så att det är dags för en sköjning av lådan och ny olja eftersom risken finns att det aldrig är gjort. Gammal olja brukar kunna ställa till en del knas.
Senast redigerat av Marlboroman (6 februari 2011)

434 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Kan ju vara som så att det är dags för en sköjning av lådan och ny olja eftersom risken finns att det aldrig är gjort. Gammal olja brukar kunna ställa till en del knas.

Jo, den tanken har slagit mig tongue så igår åkte jag o köpte 20 l olja, o den ska sköljas i veckan smile för den slår ganska hårt när den växlar oxå. även när man lägger i en växel.

438 Inlägg
6 februari 2011
då är det dax att byta olja och filter i lådan smile

MVH VAnd3rsson

434 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Bara hoppas det är det som är problemet, för när man trycker på o den växlar ner så står varvräknaren typ helt still, o o turbon laddar på för fullt.

723 Inlägg
6 februari 2011
det är inte LMM och Lambda? Så vart det iafall för mig och nu går den som en klocka igen!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Forummoderator
18 409 Inlägg
6 februari 2011
Tror inte lådan felar. Kolla LMM, Lambda osv. Lyser Lambda när tändningen är på och slocknar sen? Bränslefilter? Luftfilter?

434 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Glimbrink skrev:
det är inte LMM och Lambda? Så vart det iafall för mig och nu går den som en klocka igen!

Den har ju iaf inte tänt motorlampan , vilket den borde göra om det är LMM eller Lambda tkr ja tongue men ska iaf läsa av felkoderna. Återkommer senare om det finns några felkoder.

434 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Tror inte lådan felar. Kolla LMM, Lambda osv. Lyser Lambda när tändningen är på och slocknar sen? Bränslefilter? Luftfilter?

vet faktiskt inte, när den " Låser" sig, så släpper det efter ett par sekunder, sen börjar den gå lite bättre, sen nån sekunde senare så går den fullt ut typ. Ska ut o läsa koder efter maten tänkte ja, återkommer senare !

2 452 Inlägg
7 februari 2011
när du säger att den slår i växlarna så finns det en grej jag tror är fel du har med sanorlika fel databox i din automatbil,blir så nämligen när man stoppar i en fel nummer kombination....hade samma problem på min nämligen ...därav att den kanske ej går bra....den bästa boxen du kan ha är en som heter 0261 204 073(074)denna finns i både automat o manuell samnt så finns det ingen startspärr som jävlas heller...

döden kommer tillbaka

434 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Var ute och läste felkoderna nyss, det ända jag fick felkod på var 1-2-2 = Motortempgivarens signal för lång, detta var på Kombiinstrumentets sockel (A7), sen upptäckte jag att det inte satt några kontakter för att kunna läsa av tändningen, som skulle heta A6, men det var helt tomt i det hålet ? så ska det väl inte vara ?

8 282 Inlägg
7 februari 2011
A6 används inte på turbo, så det ska inte vara någon kontakt där. Man läser ut koderna för bränsle och tändning i A2. Koden från A7 betyder mest att det är dags att byta termostat om temperaturmätaren funkar. Men om mätaren inte ger nåt utslag är det dags för ny givare.

434 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
A6 används inte på turbo, så det ska inte vara någon kontakt där. Man läser ut koderna för bränsle och tändning i A2. Koden från A7 betyder mest att det är dags att byta termostat om temperaturmätaren funkar. Men om mätaren inte ger nåt utslag är det dags för ny givare.

Fan, du verkar ha svar på det mesta när det gäller 850 du tongue

I vilket fall, jag fick den brilljanta iden att kolla luftfiltret, o det var väl inte helt jävla slut, men inte det fagraste jag har skådat heller. Så jag provade att köra lite utan filtret, och jag tyckte fan att den verkar gå som den ska nu, så ska byta luftilter imorgon för att kunna utesluta det helt.

2 Inlägg
8 februari 2011
hej har en volvo 850 t5 automat bilen är super men nu har lådan börjat knasa när den e kall då driver den perfekt i ca5 minuter sedan så slutar den driva stänger jag då av den en stund så driver den lite till olja finns men den läcker lite men det är ju mer änn ett par droppar nu precis som att det kan va nått med lådan när oljan blir varm tänkte då på den lilla läckan combination varm olija men ett par siger köp ny låda vet inte voretråkigt å dega upp för en ny om det skulle vanågot simpelt\ \ \sedan undran 2 vad kan man göra för och en m 56h låda och hålla  vart fall en sommar har letat efter någon som kan få  något som håller eller va kan man söka ett matrial som tål mer kraft å va kan man hitta det  } alltså 2 olika t5 er

434 Inlägg
8 februari 2011
Trådstartare
Nu dummar sig bilen igen, det är precis som att den tappar kraft. Laddtryck verkar finnas. Men den blir slö som fan, o det är alltid på samma varvtal, ca 3500 rpm, vid kickdown. Vid Tomgång är det inga som helst problem att varva på , utan endast vid belastning när man kör :S

Känns som att den typ dör, o turbon börjar vina mer än vanligt när detta händer. Jag vet inte ens vart jag ska börja någonstans, eftersom den inte ger några felkoder som kan ha med problemet att göra. Så snälla Garagare, ge mig en hint smile

Mvh Andreas
Senast redigerat av hks__ (8 februari 2011)

434 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
Har spolat ur lådan nu, o nu verkar den lira som den ska iaf . Tack för svar iaf smile

Mvh

Sök