4282
Sök

Tickande/knackande dodge ram 3.7

3 Inlägg
10 februari 2011
Trådstartare
Hej hoppas få lite tips på mitt problem , jag är helt novis när det gäller bilmotorer.
Min dodge började ticka för ett par veckor sedan 1 dag efter jag slagit i stp:s injektion cleaner.
Tickandet kom plötsligt och hörs bara vid varm motor och utan belastning dvs inte när jag gasar med växel i.
Jag trodde först det var liftarna så slog i en flaska wynns ventilrengöring och sen bytte jag olja.
Vart ingen skillnad men bekanta sa att jag skulle köra ett tag och se om det släppte, har kört 80 mil nu och det är fortfarande kvar , inte mer-inte mindre.
En mek lyssnade på bilen och trodde det var vevlager eller kolvbult men borde det inte blivit värre efter jag kört då?

Snälla hjälp

440 Inlägg
13 februari 2011
Hej!

Kanske bara är spridarna som öppnar/stänger om tickandet går väldigt fort och ljudet är svagt?

Vilken olja bytte du till? Samt vilken årsmodell är det, -04, -05?

Kanske är dåligt oljeflöde eftersom du säger dig bara höra det vid tomgång? Ju mer du gasar ju mer flöde blir det ju, oljepumpen sitter ju vid axeln. Prova kanske att skölja ur hela motorn från invändigt "klabb" så att oljekanalerna blir fria?

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Sök