4841
Sök

Volkswagen Jetta diesel -91 läcker kylarvätska

5 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Hej,

som jag skrev där uppe så läcker min volkswagen jetta en del kylarvätska, vet inte exakt var. ser ut som att i princip hela motorn är blöt om man säger. Farsan sa att det var topplockspackning som behöver bytas, jag är inte görkunnig så jag vet inte exakt heller. Men den går som den ska i övrigt, och det sprutar inte ut kylarvätska utan man får fylla på nån halvliter i veckan kanske. Oljan tycker jag ser ut som den ska med, ska kolla en gång till närmre när det är ljust ute. va tror ni? ska jag tuta och köra med en flaska kylarvätska i bilen för jämnan eller behövs det göras nånting?

1 321 Inlägg
27 januari 2011
gör en motortvätt, varmkör se kollar du igen, kolla även vid övre kylarslangen, plasthuser där brukar spricka, kolla även vid kylaren/vattenpumpen som sitter under generatorn....

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

5 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
tack för svaret. en motortvätt säger du, ska man lämna in den för det eller fixar man det lätt själv?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 januari 2011
Sitter en anslutning på toppen, på förarsidan långt bak. Har precis fixat den på en VW 1,6 d, lurig liten jävel tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Sitter en anslutning på toppen, på förarsidan långt bak. Har precis fixat den på en VW 1,6 d, lurig liten jävel tongue

du tror det är den som busar? kan jag utesluta att det är topplockspackningen tror ni?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 januari 2011
Topplockspackning leder ju till vatten i oljan i 90% av fallen. När du hittar felet vill jag veta, då industrimotorn som sitter i våran lilla traktor fortfarande tar vatten om än i mindre omfattning.
Anslutningen på toppen sitter med 2 M6 bult, i vårt fall hade dom rostat och tappat spänsten helt, fick tyvärr borra ur bultarna och gänga M8.

5 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
har hittat var det pumpar ur kylarvätska, vet dock ej vad jag ska göra åt det. Det sitter slangar typ vid tändstiften, och där kommer det ur kylarvätska, vet inte om det är slangarna det är fel på eller vad. går ju att köra som det är nu, lite omständigt att fylla på hela tiden dock..

1 624 Inlägg
15 februari 2011
bars&leak löser allt, testa det. finns på mekonomen.

5 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
jag har funderat på det, får väl bli så. tack för tipset.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 februari 2011
Slangar är väl lätta att täta? Dessutom har du väl knappast tändstift i den där tongue
Vilka slangar är det du tänker på? Dom 2 som sitter precis efter fjärde spridaren?

Sök