Peugeot 405 Mi16 -90 Vit smet i katalysatorn samt man kan se det i grenröret.

My_style
20 januari 2011 · 14 Inlägg

Hej, jag har besiktigat bilen och fått höga HC-värden.

Vet att detta betyder att jag får oförbrändt drivmedel i avgaserna.

Har försökt åtgärda problemet med att byta tändstift. har monterat 3 pols tändstift.

Har bytt olja i motorn

Nytt oljefilter

Har rengjort spjällhus och slangar runt insuget. samt slangen till vevhusventilationen.

Har bytt Lambdasond.

Har bytt Katalysator. det var då jag märkte det vita problemet smile

märkte att jag hade en liten gnista som lekte på Tändspolen. Även detta kanske kan ha påverkat HC- halten?

(här har inte funnits något vitt klet som brukar vara tecken på trasig topplockspackning)

Bytt vatten i bilen...

Det märkliga som jag tycker är att avgaserna är aningen vita. men bara en stund. säg efter ett par minuter "när motorn är varm" då slutar det ryka i den nyansen och det ser ut som det ska.

Någon som vet enkla ingrepp för att kunna se vad det e. för jag tror ju skarpt på att de höga HC-värdena har ett samband med den vita röken?!

Tack på förhand.

/// Mathias

Mathias Eliasson!
Bor i lerum! har 2 barn!
Brinnande intresse för bilar motorer och likasinnade.
peugeotpasi
7 februari 2011 · 112 Inlägg

hej! att du har vitfärgade avgaser betyder att den bränner kylarvätska, dvs an toppen eller topplockspackningen vara sönder, när motorn blir varm så expanderar toppen och packningen lite och kan därför täta bättre= inga vita avgaser. högt hc värde kan tyda på detta oxå. försvinner det kylvätska? lukta på avgaserna vid kallstart, om den bräner glykol så stinker d värre än bajs, d e som stickande stank i näsan då..

My_style
8 februari 2011 · 14 Inlägg

peugeotpasi skrev:
hej! att du har vitfärgade avgaser betyder att den bränner kylarvätska, dvs an toppen eller topplockspackningen vara sönder, när motorn blir varm så expanderar toppen och packningen lite och kan därför täta bättre= inga vita avgaser. högt hc värde kan tyda på detta oxå. försvinner det kylvätska? lukta på avgaserna vid kallstart, om den bräner glykol så stinker d värre än bajs, d e som stickande stank i näsan då..

Tacksam för svaret... problemet nu e bara att jag har bytt topplockspackningen och den beter sig lika dant...  jävligt märkligt... finns inget annat det skulle kunna vara? :S

Mathias Eliasson!
Bor i lerum! har 2 barn!
Brinnande intresse för bilar motorer och likasinnade.
peugeotpasi
10 februari 2011 · 112 Inlägg

hej! kan ju va en spricka i toppen som du inte har sett.. drar den kylvätska?

My_style
18 februari 2011 · 14 Inlägg

peugeotpasi skrev:
hej! kan ju va en spricka i toppen som du inte har sett.. drar den kylvätska?

Hej! ursäkta mitt sena svar... Men har en fråga... nu har jag bytt topplockspakningen som sagt. den drar inte kylvätska... men funderar på om det kan vara vatten i bensintanken. ryker den vitt då? och hur gör jag enklast för att testa om det är vatten i tanken och hur får jag bort det isf... blir det bättre om jag byter alla bränslefilter? sen har jag inte bytt vattenpumpen, kan den kanske ha någon pakning som e kass som gör detta... inte vet jag. tyckte jag var haj på motorer men börjar känna mig rätt vilsen nu smile

Mathias Eliasson!
Bor i lerum! har 2 barn!
Brinnande intresse för bilar motorer och likasinnade.
peugeotpasi
19 februari 2011 · 112 Inlägg

hej! om vattenpumpen är aj så får du kylvätskeläckage vid vattenpumpen, även om pumpen går sönder så börjar den inte ryka vitt för det eftersom det inte rinner till cylindrarna då. är du säker på att d e vitt rök? så d inte e ljusgrått, detta är normalt isåfall.. om d e vatten i bensinen hmm..då ska bilen vara mkt svårstartad om d e så mkt vatten i bensinen att det skulle ryka vitt, och det skulle inte ryka vitt då heller. om den ryker vitt så e d ju att du bränner glykol..

vet inte om det går att kolla vatteninnehållet i bensinen..men d säkraste om du misstänker detta så byt bränslefilter o töm tanken o byt bensin helt enkelt..

rocket2
19 februari 2011 · 24 Inlägg

Det kan ju vara så enkelt som att du har lite kondens i avgasröret. Det torkar ur efter några minuter, och bilen slutar ryka. I princip alla bilar ryker vit vid kallstart.

My_style
19 februari 2011 · 14 Inlägg

jao men jag upplever det som att det ryker mindre vitt när jag har full tank! ska koppla ur bränsleslangen från tanken och tömma den totalt sen ska jag köpa nya filter till den och fylla upp helt samt att har jag råd så blir det nytt avgassystem hela vägen från katten! jag tänker inte ge mig tongue

Mathias Eliasson!
Bor i lerum! har 2 barn!
Brinnande intresse för bilar motorer och likasinnade.
peugeotpasi
20 februari 2011 · 112 Inlägg

schysst bil du har iaf wink jag har en simpel 306:a som jag har etanolkonverterat..

My_style
20 februari 2011 · 14 Inlägg

Tack smile! är det svårt att etanolkonvertera?

Mathias Eliasson!
Bor i lerum! har 2 barn!
Brinnande intresse för bilar motorer och likasinnade.
peugeotpasi
20 februari 2011 · 112 Inlägg

hej:D d e inte svårt att etanolkonvertera, inte i mitt fall iaf..köpte större spridare bara som flödar 40% mer än original då man behöver mer bränsle när man kör på e85. så jag kör med spridare från en peugeot 205gti o d funkar klockrent:D

My_style
20 februari 2011 · 14 Inlägg

jobbigt för min del då... men jag har hört att det kan sota igen ganska styggt om man gör fel hmm  men måste du inte ha styrenhet för större spridare med? så bilen vet att den ska skjuta in mer soppa?!

gör det något på efekten?

Mathias Eliasson!
Bor i lerum! har 2 barn!
Brinnande intresse för bilar motorer och likasinnade.
peugeotpasi
20 februari 2011 · 112 Inlägg

hej! styrboxen behöver man inte byta eftersom spridarna i sig själv trycker in mer pga att dom e större än original. liten effektökning märks. lambda regleringen o allt annat funkar som vanligt ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang