Går i tankarna att sälja eller byta bort min s60 mot en annan volvo diesel, då det är dyrt att fortsätta pendla med den till jobbet sen jag köpte v70r:en

Vilken volvo diesel ska man satsa på, jag har kollat rätt mycket på c30/s40/v50 men även på en liknande s60 jag har idag. Motor alternativen som är intressanta är då 2,0D och d5. Gärna med manuell låda då jag vill åka så billigt som möjligt.
Vad drar dessa bilar i verkligheten? Skiljer det mycket mellan 2,0D och d5:an? Skiljer det mycket mellan d5 163hk, gamla utan partikelfilter och nya på 185hk med partikelfilter?
Jag har egentligen inget behov av en stor bil, men känner ändå att c30n går bort pga att det är svårt att lasta lite och om man skulle vilja dra släp ibland så är den nog i minsta laget.
s40/v50 känns som om det är hugget som stucket vilken man väljer, antagligen drar kombin en anings mer soppa. Kommer inte till 100% överens med designen men det kan man nog leva med. Mycket billig i skatt.
s60n är en trevlig bil, trivs som bara den med den jag har idag. Kan tänka mig att d5:an har mycket trevligare karaktär än vad 2,0D har. Sen är s60 mycket snyggare än vad s40/v50 är. Men dyrare i skatt samt kanske lite onödigt stor till det jag ska använda den till.
Vad tror ni är vettigast att satsa på om man vill åka så billigt som det går, men ändå bekvämt och med alla bekvämligheter jag har idag med s60n?
Om ni har nått annat bilmärke som passar in på mina krav så skriv gärna, men jag är så insnöad på volvo så risken finns väl att jag inte lyssnar på det i alla fall

Om jag får det jag vill ha för s60 så är kraven på nya dieselbilen att den inte ska kosta mer än 140000kr och inte ha gått mer än 13000mil då jag varken vill gå upp så mycket i pris eller mil mot den bil jag har idag.
Tacksam för svar och åsikter