3431
Sök

Vw sharan 95 ryker svart och går illa på tomgång

3 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
hej har en vw sharan som går som en kratta . när man startar den så svart ryker den och går orent på tomgång . instrumentbelysningen fältar på tomgång .har bytt lambasonden men det blev ingen skillnad och den drar otroligt med bränsle kan det vara en temperatur givare som är trasig ? tacksam för lite tipps

rubrik editerad/ Moderatorerna

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
20 februari 2011
Tempgivare är som sagt möjlig orsak. Gör en felkodsavläsning först och främst.

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 februari 2011
Börja med att koppla upp bilen mot en dator via ett OBD-interface samt VAG-Com, ta bort felkoderna. Starta bilen o läs sedan av vilka felkoder som återkommer. Jag råkade ut för ett liknande bekymmer på en bekants VW från -95, den hade fyra felkoder varav en sade "låg tomgång". Tog bort felkoderna o startade bilen på nytt för att se vilka som var permanenta, men tji fick jag då bilen gick lika bra som vanligt igen. Efter liite forskande har jag luskat ut att spjällhuset kan vara en orsak till liknande bekymmer. I min bekants fall har problemet inte återkommit, vi vet än idag, tusentals mil senare, inte vad det var som fick den att tappa tomgången, det enda vi gjorde var att ta bort felkoderna, inga delar byttes.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

10 287 Inlägg
20 februari 2011
Hej själv Mats och välkommen till Garaget.

Du är ny här men vänligen läs forumets regler, tex:

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna

* Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!

En rubrik som bara innehåller namnet på en bilmodell är inte en beskrivande rubrik. Tänk på detta i fortsättningen så slipper du få dina trådar låsta.

Göran
Moderator

matsmilton skrev:
hej

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
tack för svaren. får fixa en felkodsläsare alltså.

3 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
hej igen nu har jag gjort en  felkodsavläsning och tempgivare var med på den . inköptes en ny men den svajar på tomgången och ryker svart vid gaspådrag ändå . kan det vara tomgångsmotorn som spökar . får inga andra felmeddelanden

Sök