4211
Sök

Volvo 850, batteriet laddar ur.

5 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
Tjenare!
Min volvo 850 laddar ur så fort den står still, räcker i princip att den står i 2 timmar så går den inte att starta utan starthjälp.
Jag har uteslutit att det är fel på generatorn, eftersom den går perfekt så fort man fått igång den. Den laddar ur endast när man stängt av den och låtit den stå en kortare stund.

Kan det vara så att det är något som hela tiden ligger på och drar ström? och i så fall vad? (p.s, har inget larm) eller är det så enkelt att batteriet helt enkelt är helt kass?

Hjälp mig! /tack på förhand/ mvh kalle

21 761 Inlägg
5 mars 2011
Det låter ju som att batteriet skulle vara dåligt, men för att veta säkert om batteriet är dåligt så bör man använda någon typ av belastningsprovare. Såna kan finnas hos tex bilverkstad eller bilelektrisk verkstad, fast oavsett om du har tillgång till en belastningsprovare eller inte så ska batteriet laddas upp innan felsökningen fortsätter.

Ladda som sagt upp batteriet eller låna ett annat som fungerar, mät sedan mellan batteripluspol och batteripluskabel om det drar tjuvström. Eftersom bilen inte har något larm så bör det dra mindre än 30 mA tycker jag.

Visar det inga märkvärdiga siffror så kopplar du tillbaka batterikabeln och startar motorn, mät vilken laddspänning det är på batteripolerna. Bör visa ca 14-14,4 V. smile

Sök