Nissan 200sx s13 startar inte efter byte av chip

T-boy
5 februari 2011 · 243 Inlägg

Hej, tänkte byta ut originalchippet på nissan så lämnade den till en duktig lödare som lödde bort originalchippet och lödde dit en sockel istället. Bilen stog några veckor och sen när jag satte tillbaka styrboxen med steg 2 chippet märkte jag först att bränslepumpen inte stängde av sej som dem brukar göra efter en stund när jag vridit på tändningen.
Sen när jag skulle provstarta bilen gick den inte igång. Motorn går runt jättefint med startmotorn men är inte ett liv i den så antingen får den ingen bränsle eller så tänder den inte så det är ju bara att skruva bort ett tändstift och kolla om det kommer gnista.
Provade även att sätta tillbaka original chippet men det gör ingen skillnad.
Men tycker det är lite konstigt att bränslepumpen inte stänger av sej som den brukar, styrs den av nått tidsrelä eller kan de ha något att göra med att bilen inte vill starta.
Hur hade ni börjat felsöka?

Tack på förhand! smile

Nissan 200sx s13 Projekt DRIFTWORKS - SMOKINGSKILLS
2quick4u
5 februari 2011 · 296 Inlägg

du har inte satt chippet åt fel håll i sockeln då? smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Jespersson
6 februari 2011 · 206 Inlägg

Eller så va han kanske inte duktig lödare. tongue

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..
tekniknissen-
6 februari 2011 · 252 Inlägg

Låter som det är boxen,(chippet) bränsle pumpen går över relät och sen boxen negativ singnal och lika så huvud relät negativ singnal.

NIzmO Ollikkala Racing
6 februari 2011 · 1 724 Inlägg

Vart med om nått liknande en gång, då var det kompisen som lödde åt en bekant till mig och slutade med att han fick ta min styrbox och vi fick löda om allt i den andra igen sen funka det.

Han lärde sig att man inte ska löda bakis hur bra man än är annars wink .

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
T-boy
6 februari 2011 · 243 Inlägg

2quick4u skrev:
du har inte satt chippet åt fel håll i sockeln då? smile

Nej, det är jag säker på att jag inte har, men hade ju inte varit omöjligt wink

Jespersson skrev:
Eller så va han kanske inte duktig lödare. tongue

Det skulle va en duktig lödare iaf wink

tekniknissen- skrev:
Låter som det är boxen,(chippet) bränsle pumpen går över relät och sen boxen negativ singnal och lika så huvud relät negativ singnal.

Ok, så det kanske är boxen då. Finns de nått sätt att kolla om styrboxen fungerar? smile

NIzmO skrev:
Vart med om nått liknande en gång, då var det kompisen som lödde åt en bekant till mig och slutade med att han fick ta min styrbox och vi fick löda om allt i den andra igen sen funka det.

Han lärde sig att man inte ska löda bakis hur bra man än är annars wink .

Jaha, så de kanske hjälper att löda om de då. smile Fast prioriterar nog inte det först för lödningen ser ju fin ut och kan inte se att lödningen har runnit över någon annan krets så de skulle bli fel, men det är ju så smått de där. hmm

Nissan 200sx s13 Projekt DRIFTWORKS - SMOKINGSKILLS
Janneutanb
6 februari 2011 · 7 272 Inlägg

Eftersom det fungerade innan lödningen och inte efteråt så låter det rimligtvis vara det som är felet wink
Speciellt med tanke på att den fortfarande inte fungerar med orginal chipet i.

Jespersson
6 februari 2011 · 206 Inlägg

Fungerar chipet du lött dit då?

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..
T-boy
6 februari 2011 · 243 Inlägg

Brains skrev:
Eftersom det fungerade innan lödningen och inte efteråt så låter det rimligtvis vara det som är felet wink
Speciellt med tanke på att den fortfarande inte fungerar med orginal chipet i.

Ne, frågan är väl egentligen då om det är styrboxen eller chippen som det är fel på. Chippet jag köpte va ett baggagnat chip av en privatperson så kan ju inte va säker på att det fungerade från början och risken finns väl att originalchippet gick sönder när det löddes bort.
Får väl försöka skaffa en annat chip och prova med de, fungerar det inte då borde det ju va själva boxen smile

Jespersson skrev:
Fungerar chipet du lött dit då?

De kan jag inte va säker på att det gjorde hmm

Nissan 200sx s13 Projekt DRIFTWORKS - SMOKINGSKILLS
snookenbrad
6 mars 2011 · 19 Inlägg

men nu funkar väll monstreet hörde det här om dagen ju

T-boy
6 mars 2011 · 243 Inlägg

fordforlife skrev:
men nu funkar väll monstreet hörde det här om dagen ju

Jadå, nu funkar den igen efter jag bytt styrbox tongue

Nissan 200sx s13 Projekt DRIFTWORKS - SMOKINGSKILLS
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang