4387
Sök

Hur ska en korrekt inställd automat växla? MB 300D -93

Forummoderator
18 409 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
Har sökt i forumet. Dock inte googlat... Lite lat kanske?

Köpte en Mercedes 300D förra veckan (Se mina bilar) Den går som tåget så nån panik är det inte men lite intresserad av automatlådor så därför frågan... Den växlade enligt min mening vid lite för höga varv och efter uppskruvning av pumpen känns det givetvis lite mer (Har haft mersa förut så lite magkänsla har man)... Skruvade ner automatens styrvajer och nu blev det bra mycket bättre men kanske den växlar upp lite för snabbt istället?

Upplever nu att inte Kickdown går in som den ska. Trodde att detta sköttes av nån kontakt vid fullgas? Eller?

Siffror från idag, plattan i mattan:

1:an till 2:an 3500 varv
2:an till 3:an 4400 varv

Kunde tyvärr inte prova 3 till 4 för då går det åt helvete för fort på mina vägar. Kollat i min HAYNES men de säger inte nåt om det. I Hastighetsmätaren finns ju indikationer om vid vilket varvtal nästa växel ska användas men ställer man efter det så blir den väl nervig känns det som?

Vid lugn körning växlar den omärkligt så som den ska men vid fullgas "dunkar" den inte in växlarna som jag är van vid så nån form av riktlinjer hade varit bra. Justering av vajer tar ju bara 15 sekunder så man kan ju hålla på ett tag!

Automatlådan är utbytt och har låga miltal. Dessutom servad för 7 månader sedan.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 mars 2011
Bmw hade dubbel kickdown förut, en wire & en kontakt under pedalen. Att ta bort vajern är ingen bra idé då det kan leda till skador. Vissa lådor blir för varma och drabbas av övertyck om man demonterar staget/vajern.
Dessutom tycker jag inte att det verkar vara något fel på dina växlingspunkter?
Senast redigerat av RD_87 (7 mars 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
18 409 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Bmw hade dubbel kickdown förut, en wire & en kontakt under pedalen. Att ta bort vajern är ingen bra idé då det kan leda till skador. Vissa lådor blir för varma och drabbas av övertyck om man demonterar staget/vajern.
Dessutom tycker jag inte att det verkar vara något fel på dina växlingspunkter?

Nä. Normalt så startar den ju på 2:an vilket den efter justering nu gör om man inte trampar på duktigt. Helt normalt. Den drar iväg duktigt utan övervarv numera men att inte kickdown fungerar som jag tycker att den ska göra stör mig. Har haft Mersa tidigare som den strulat på men nu är man ju är lite mer noggrann så innan jag jag kastar på en ny lack på den i april så vill jag ha lite kött på benen!

Lådan mår dock bra. Inget snack om den saken!

EDIT: Givetvis har jag inte tagit bort vajern. Då hade den inte växlat alls i princip.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (7 mars 2011)

Sök