4811
Sök

Problem med laddtryck på Passat -98

4 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
Hej!
Jag har en Passat från 98 som har börjat tappa laddtrycket..
Jag chippade den i Mars 2009 och i höstas började laddtrycket komma allt senare och ibland kom det inte nåt laddtryck alls.
Jag har lämnat in den både på Müllers och Mekonomen och på Müllers sa dom att wastegaten var trasig och att turbon behövde bytas, men på Mekonomen hittade dom inga fel alls på turbo/wastegate..
Dom har även kollat slangar och inte hittat nåt där heller.
Jag har provat att koppla ur LMM och då startade inte bilen så vad jag har förstått så är det inget fel på den?
Man hör även ett svagt vinande ljud vid gaspådrag.

Någon som har tips på vad som kan vara fel?

Edit: När bilen motorbromsar eller om man står på tomgång och gasar lite så hör man ett rasslande ljud som verkar komma från motorrummet.
Senast redigerat av OlovL (7 mars 2011)

Tekniker
345 Inlägg
2 mars 2011
Ett vinande ljud tyder på att turbon är sliteneller att du har ett luftläckage,rätt vanligt att dumpen går sönder på din bil. så kolla dumpen, om den är hel Ta bort slangen som går in i turbon o känn på hjulet om det glappar och om du kan se spår.

Det man inte dör av gör ont.

4 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
Okej, jag får kolla på det imorrn då! Några tips på hur man kan se om den är trasig?
Jag var in idag och kollade vad en ny dump kostade och den gick på 140 spänn ungefär och var helt i plast! Är det en sån som sitter i bilen nu blir det nog att byta till nått bättre även om den som sitter där nu är hel.

Tekniker
345 Inlägg
2 mars 2011
Du kontrollerar dumpen med en vaccumklocka

Det man inte dör av gör ont.

4 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
Har bytt dump nu utan förändring. Får en en ny N75-ventil på måndag så det blir att testa det också.
Senast redigerat av OlovL (7 mars 2011)

4 Inlägg
7 mars 2011
Trådstartare
Har bytt magnetventilen nu utan någon förändring.
Glömde även att skriva i första inlägget att det rasslar från motorrummet vid motorbromsning.
Förslag på fortsatt felsökning?

Sök