Audi 1.9 TDI hackar vid gaspådrag. Glödstift?

Muhrarn
12 mars 2011 · 31 Inlägg

Audi A4 1.9 TDI -98

Börjar hacka vid 1700-1800 rpm. Problemen började först vid högre varv men det blir bara tidigar och tidigare den börjar hacka.

Vid vissa körningar märks inte felet men oftast.

Glödstiften är extremt dåliga, kan det vara anledningen?

Ulf_W bilder.ulfw.se
12 mars 2011 · 1 103 Inlägg

När byttes dieselfiltret senast?

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Jonth
12 mars 2011 · 44 Inlägg

Glödstiften kan du utesluta, dom är bara till för just start ögonblicket...

Mvh Jonth

PMPerformance
12 mars 2011 · 2 266 Inlägg

Glödstiften används bara vid kallstarter under 5 plus,
utan de har nåt med bränslet att den inte får tillräckligt blandat bränslefiltret kan vara täppt

svetsdiff !!!
Muhrarn
12 mars 2011 · 31 Inlägg

dieselfiltret är bytt för ca 2500-3000 mil sedan. det borde väll inte orsaka sådana problem redan?

Ulf_W bilder.ulfw.se
12 mars 2011 · 1 103 Inlägg

Muhrarn skrev:
dieselfiltret är bytt för ca 2500-3000 mil sedan. det borde väll inte orsaka sådana problem redan?

Har för mig att bytesintervallet är 3000 mil, eller vid behov. Jag hade då börjat med det...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Alex-s Bakhjulskrafs
12 mars 2011 · 1 479 Inlägg

jag hade exakt samma problem, då var det luftmassemätaren.
har du en sådan? brukar inte skruva diesel

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2011 · 17 520 Inlägg

Förvisso inte felet men du skriver att stiften är extremt dåliga? Vad grundar du det på?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muhrarn
12 mars 2011 · 31 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Förvisso inte felet men du skriver att stiften är extremt dåliga? Vad grundar du det på?

svår startad, och blir mycket mer svår startad ju kallare det är ute.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2011 · 17 520 Inlägg

Muhrarn skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Förvisso inte felet men du skriver att stiften är extremt dåliga? Vad grundar du det på?

svår startad, och blir mycket mer svår startad ju kallare det är ute.

Är motorn och övriga pinaler i hyfsat skick så SKA den starta utan nåt större problem även vid några minus! Helt utan glödning...

Pumpen kanske börjar fela? Gått långt eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muhrarn
12 mars 2011 · 31 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Muhrarn skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Förvisso inte felet men du skriver att stiften är extremt dåliga? Vad grundar du det på?

svår startad, och blir mycket mer svår startad ju kallare det är ute.

Är motorn och övriga pinaler i hyfsat skick så SKA den starta utan nåt större problem även vid några minus! Helt utan glödning...

Pumpen kanske börjar fela? Gått långt eller?

jo den har gått ca 35000 mil, och jag har också funderat på pumpen men hoppas verkligen att det inte är felet då den är sjukt dyr att byta. men det är väll klart att glödstiften påverkar hur lättstartad bilen är när det är kallt ute. det är liksom det dom är till för.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2011 · 17 520 Inlägg

Muhrarn skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Muhrarn skrev:

svår startad, och blir mycket mer svår startad ju kallare det är ute.

Är motorn och övriga pinaler i hyfsat skick så SKA den starta utan nåt större problem även vid några minus! Helt utan glödning...

Pumpen kanske börjar fela? Gått långt eller?

jo den har gått ca 35000 mil, och jag har också funderat på pumpen men hoppas verkligen att det inte är felet då den är sjukt dyr att byta. men det är väll klart att glödstiften påverkar hur lättstartad bilen är när det är kallt ute. det är liksom det dom är till för.

Givetvis har stiften med kallstart att göra! Jag har för mig att de inte ens aktiveras vid 5-7 plusgrader. Startar man i några minus utan glödning ska det snällt starta men gå rätt oroligt och ojämnt en liten stund så därför aktiveras de tidigare. Ofta bara 2-5 sek och hur mycket tror du de hinner värmas upp på den tiden?

Prova att glöda 3-4 ggr innan du startar.

Jo pumpen är inte kul...  Men tyvärr en tänkbar kandidat. Har du bytt luftfilter?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muhrarn
12 mars 2011 · 31 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Muhrarn skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Är motorn och övriga pinaler i hyfsat skick så SKA den starta utan nåt större problem även vid några minus! Helt utan glödning...

Pumpen kanske börjar fela? Gått långt eller?

jo den har gått ca 35000 mil, och jag har också funderat på pumpen men hoppas verkligen att det inte är felet då den är sjukt dyr att byta. men det är väll klart att glödstiften påverkar hur lättstartad bilen är när det är kallt ute. det är liksom det dom är till för.

Givetvis har stiften med kallstart att göra! Jag har för mig att de inte ens aktiveras vid 5-7 plusgrader. Startar man i några minus utan glödning ska det snällt starta men gå rätt oroligt och ojämnt en liten stund så därför aktiveras de tidigare. Ofta bara 2-5 sek och hur mycket tror du de hinner värmas upp på den tiden?

Prova att glöda 3-4 ggr innan du startar.

Jo pumpen är inte kul...  Men tyvärr en tänkbar kandidat. Har du bytt luftfilter?

det är just det, när det är kallgrader ute får jag glöda om några ggr innan den startar.

har inte hunnit med att prova byta någonting än så länge

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2011 · 17 520 Inlägg

Hmm... Nånting står fel känns det som men det är bara min magkänsla.

Det är rem på den va? Den är väl inte slö/drar soppa?

Då vet jag inte mer! Hoppas nån kunnig svarar!

Maskin kan ju givetvis vara helt slut. Har du koll på historian/serviceboken/import? Milen kanske är glädjesiffror...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
baltis
12 mars 2011 · 1 948 Inlägg

Börja med att dra ut sladden till LMM den sitter "efter" luftfilter boxen, går bilen precis som innan, ja då har du hittat felet. Har sett nya för 2000 på nätet så inte så värst dyrt.

Dieselfiltret har väll ändå inte 3000 mil intervall? Men det ska väll därimot luftas/tömmas på vatten vid 3000 mil? Om du inte vet hur man gör så åk till en verkstad (tar inte många minuter och kostar därför inte mer än lite bullar).

Muhrarn
12 mars 2011 · 31 Inlägg

den är såld i sverige, alla papper finns och full servicebok.

Kom på att jag glömde skriva att den även drar ca 2-2.5 dl/milen mer än den gjort tidigare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2011 · 17 520 Inlägg

Muhrarn skrev:
den är såld i sverige, alla papper finns och full servicebok.

Kom på att jag glömde skriva att den även drar ca 2-2.5 dl/milen mer än den gjort tidigare.

Jaha du. Dra ur LMM på tomgång. Bilen ska märkbart hicka till. Gör den inte det har du kanske hittat felet. Nog drar den soppa alltid! Börja med det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muhrarn
12 mars 2011 · 31 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Muhrarn skrev:
den är såld i sverige, alla papper finns och full servicebok.

Kom på att jag glömde skriva att den även drar ca 2-2.5 dl/milen mer än den gjort tidigare.

Jaha du. Dra ur LMM på tomgång. Bilen ska märkbart hicka till. Gör den inte det har du kanske hittat felet. Nog drar den soppa alltid! Börja med det!

okej, blir att gå ut och testa det direkt imorgon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang