5285
Sök

Uppkörning, vänstersväng på landsväg och backning runt hörn.

5 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
Hej kan någon förklara för mig hur backning runt hörn går till, gärna rita en bild. även beskriva vad Vänstersväng på landsväg menas, finns det någon sån sväng i Sundbyberg/solna området? Tack iförväg!

873 Inlägg
19 december 2006
Det enda jag vill minnas om just vänstersväng på landsväg (70km/h) var att gubben sa till mig "sväng vänster!" så fort han såg att jag hade en långtradare som låg och slickade mig i häcken.

Då körde jag av vägen, väntade tills lastbilen kört förbi, och svängde sedan vänster.
Det tyckte han var helt rätt sätt att hantera situationen. Heh.
Alternativt vända så att det blir en högersväng var också godkänt enligt honom i vart fall.

Don't get mad, get even.

5 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
Okej, men fanns det en avfart på vänster sida? är helt lost :S

526 Inlägg
19 december 2006
En vänstersväng är ett av dom farligaste momenten i trafiken enligt vv..
Man ska ha bra koll bakåt så att inte bakomvarnade bilar kör in en, och börja blinka i god tid.. Om du får stanna och vänta på mötande trafik så ska hjulen inte vara vridna åt vänster. Om du skulle bli påkörd bakifrå så riskerar du att knuffas ut i mötande bilar..

Detta var alltså vänstersväng från en landsväg/Huvudled..

9 108 Inlägg
20 december 2006
När jag skulle göra vänstersväng på landsväg på min uppkörning var det mycket trafik så jag svängde höger istället och vände för att sedan korsa den stora vägen.

Backning runt hörn ja.. Det går till precis som det låter.. Vet inte hur man ska förklara. Det bästa vore väl att ta en eller två körlektioner på körskola där dom visar hur dessa momenten går till?

557 Inlägg
20 december 2006
Jag säger som MilleN. Ta ett par körlektioner och öva på det som du känner dig osäker på. Du lägger väl häldre lite extra pengar på körlektioner en att vara ett nervvrak på din uppkörning som du garanterat kommer misslyckas på om du känner dig osäker över nått/några moment.

Så gör så att du tar 2-4 lektioner och övar in det du känner dig osäker på så ska du se att det säkert går bra. smile

//Jerry

79 Inlägg
20 december 2006
vänstersväng e att om det ligger massa bilar bakom dej,, så kör du te höger, busskur eller nått stannar där släpper förbi alla å sedan kör du te vänster..så lärde dom mej i kungsbacka:D å jag klarade mej..hehe

Kör fort annars kommer du inte fram..eller ta cykeln...:P :lol :cool:

1 297 Inlägg
20 december 2006
Ladda på lite fart å dra kryckan istället. Behöver du aldrig oroa dig över bilar bakifrån iaf smile

526 Inlägg
20 december 2006
Haik skrev:
vänstersväng e att om det ligger massa bilar bakom dej,, så kör du te höger, busskur eller nått stannar där släpper förbi alla å sedan kör du te vänster..så lärde dom mej i kungsbacka:D å jag klarade mej..hehe

Så skulle ju jag aldrig göra,, dom bakom får stanna och vänta eller köra om på vägrenen..

9 108 Inlägg
20 december 2006
Turbo_Erik skrev:
Så skulle ju jag aldrig göra,, dom bakom får stanna och vänta eller köra om på vägrenen..

Det är skillnad på vad man gör och vad man 'ska göra'.. På en uppkörning får du underkänt om du gör så pga risken att bli påkörd bakifrån..

Nu när jag har kortet skiter jag högaktligen i att svänga höger o vända o ha mig.. Vore väl något extremt fall i så fall men har aldrig behövt göra det.

526 Inlägg
21 december 2006
Men svänger du så kan du få vänta i en evighet,, iaf här i Stockholm..
Likaså om man gör en vänstersväng ut på en huvudled från en liten väg..
Då är det nästan lika bra att köra åt höger och vända en bit bort där det finns trafikljus eller rondell..

Sleeper
3 084 Inlägg
21 december 2006
beror ju lite på läget... det där med vänstersväng i vissa siituationer är det smartare att gå ut till höger istället och släppa förbi bilar för att sen korsa vägen...

ps. vi snackade väl landsväg o inte nån jävla 50 väg för då står man i mitten av vägen och blockar =P
Senast redigerat av Sushikocken (21 december 2006)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 893 Inlägg
21 december 2006
Det viktiga i båda situationerna är att ha koll på traffiken bakom. Dvs SPEGLARNA!
Samt i vänstersväng, var TYDLIG i ditt beteende. (Underlättar iofs i de flesta situationer.)
Ser folk bakom att du skall svänga vänster, försöker de ju ta sig förbi till höger.
Ligger du mitt i eller till höger, så spelar det ingen roll om du blinkar vänster, (Blinkersen bak kan vara smutsig, eller trasig.) och börjar bromsa, så kan du vara säker på att någon stressNisse tre bilar bakom skall köra om. Det är i regel aldrig bilen närmast som är ditt problem. Utan bilarna längre bak. Det är därför som ditt beteende på vägen är mycket viktigare än att blinka. (Vilket du givetvis skall göra ändå)

Spegel träning är bra, både för folk med körkort (Som känner sig osäkra.) och folk som skall ta kortet.
Min rekomendation...
Ställ upp en inte allt för tight kon-bana, kör slalom framlänges, backa sedan slalom tillbaka och titta BARA i speglarna, vrid inte huvet o titta bakåt.
Likadant med backa runt hörn. Kör framlänges o backa ut, när det går OK, kör in från ena hållet och backa ut andra. (Så man inta bara håller ratten i samma läge fram som bak.)
Hitta ett hörn utan elaka kanter, helst utan kanter, kan bli dyrt i fälg-kontot annars.

När jag tog lastbils kortet, så fick jag backa konbana, det var nog bland det nyttigaste i min traffik kariär. (Man har ingenting för att vrida huvet för att se bakåt i lastbil, bara en vägg där. Man måste använda speglarna.)

1 893 Inlägg
21 december 2006
Ställ in ytterspeglarna så du ser max 1/3 himmel, resten jord.
1/4 - 1/3 är lagom. De flesta jag vet har tvärt om. De ser 2/3 delar himmel och 1/3 jord.
Trevligt om man vill studera stjärnorna eller nått. Men för bilkörning vill man se horisontallinjen och när man backar så vill man gärna se ganska nära bilen i speglarna.
Därför skall man ha speglarna ganska lågt. Många gör fel här.

526 Inlägg
22 december 2006
Kristian_V skrev:
Ställ in ytterspeglarna så du ser max 1/3 himmel, resten jord.
1/4 - 1/3 är lagom. De flesta jag vet har tvärt om. De ser 2/3 delar himmel och 1/3 jord.
Trevligt om man vill studera stjärnorna eller nått. Men för bilkörning vill man se horisontallinjen och när man backar så vill man gärna se ganska nära bilen i speglarna.
Därför skall man ha speglarna ganska lågt. Många gör fel här.

Ja det kan vara bra att se trotoarkanterna när man ska backa med nya aluminiumfälgar smile

Sök