Tjenare! Är inte så jätte hajj på det här med motorer så frågar här istället så får vi se om någon har nå bra svar
Jo det var så att jag körde med 850n för några veckor sedan och så började den knacka lite sen bara en kort stund efter den börjat knacka så högg det till och oljelampan började lysa. (hade noll gaspådrag då eftersom att jag antog att det var nå fel så den är inte ihjälvarvad)
När lampan tändes så slog jag av den DIREKT och sen så blev den bogserad hem. Var för lite olja i den konstaterades när den väl var hemma (dock inget den hade varnat för och när jag kollade så var oljan precis ovanför min. på stickan) men nu så var den alltså under min. på stickan.
Då föreslog en bekant att jag skulle fylla i den ordentligt med olja sen bli bogserad och kasta i 5an för att se om den skulle gå runt. Sagt och gjort, och runt går den men det är väldigt trögt!
Någon som har någon idé på vad det kan vara eller är det bara ett motorbyte som gäller?
Har den värmenypit är det en renovering som gäller. Tappa av oljan och se efter lagerrester i den. Ser du "glitter" i oljan bör du inte starta den, då kan du förstöra ännu mer.
Då föreslog en bekant att jag skulle fylla i den ordentligt med olja sen bli bogserad och kasta i 5an för att se om den skulle gå runt. Sagt och gjort, och runt går den men det är väldigt trögt!
Spännande förslag!
Sa han nå´nting om vad som KAN hända med t.ex. växellådan OM motorn gått ännu trögare och inte velat gå runt alls...?!
Nåväl... Var inte din motor helt godnatt innan så lär den nog helt säkert vara det nu!
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Tjenare! Är inte så jätte hajj på det här med motorer så frågar här istället så får vi se om någon har nå bra svar
Jo det var så att jag körde med 850n för några veckor sedan och så började den knacka lite sen bara en kort stund efter den börjat knacka så högg det till och oljelampan började lysa. (hade noll gaspådrag då eftersom att jag antog att det var nå fel så den är inte ihjälvarvad)
När lampan tändes så slog jag av den DIREKT och sen så blev den bogserad hem. Var för lite olja i den konstaterades när den väl var hemma (dock inget den hade varnat för och när jag kollade så var oljan precis ovanför min. på stickan) men nu så var den alltså under min. på stickan.
Då föreslog en bekant att jag skulle fylla i den ordentligt med olja sen bli bogserad och kasta i 5an för att se om den skulle gå runt. Sagt och gjort, och runt går den men det är väldigt trögt!
Någon som har någon idé på vad det kan vara eller är det bara ett motorbyte som gäller?
Tacksam för de flesta svar
såvitt jag vet finns det inte på några bilar, spec inte äldre, något som varnar för *oljenivå*?.
men om man har lite med olja så har man ju inget tryck, eller?
Ja jo det är sant men har man inget tryck så har man VÄLDIGT, VÄLDIGT snabbt en skuren motor. Bara för att man har för låg nivå betyder inte det att man har för lågt tryck. Då har man oerhört lite olja i motorn innan det blir så illa.