2912
Sök

Motorn går runt trögt efter att den nypt pga för lite olja

474 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Tjenare!
Är inte så jätte hajj på det här med motorer så frågar här istället så får vi se om någon har nå bra svar smile

Jo det var så att jag körde med 850n för några veckor sedan och så började den knacka lite sen bara en kort stund efter den börjat knacka så högg det till och oljelampan började lysa. (hade noll gaspådrag då eftersom att jag antog att det var nå fel så den är inte ihjälvarvad)

När lampan tändes så slog jag av den DIREKT och sen så blev den bogserad hem. Var för lite olja i den konstaterades när den väl var hemma (dock inget den hade varnat för och när jag kollade så var oljan precis ovanför min. på stickan) men nu så var den alltså under min. på stickan.

Då föreslog en bekant att jag skulle fylla i den ordentligt med olja sen bli bogserad och kasta i 5an för att se om den skulle gå runt. Sagt och gjort, och runt går den men det är väldigt trögt!

Någon som har någon idé på vad det kan vara eller är det bara ett motorbyte som gäller?

Tacksam för de flesta svar smile

Kommentera & Rösta ! ©

3 235 Inlägg
16 mars 2011
Har den värmenypit är det en renovering som gäller. Tappa av oljan och se efter lagerrester i den.
Ser du "glitter" i oljan bör du inte starta den, då kan du förstöra ännu mer.

474 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
okejokej, vet du nå pris UNGEFÄR på en renovering?

Kommentera & Rösta ! ©

* Voff voff *
10 927 Inlägg
16 mars 2011
wallingstam skrev:
Då föreslog en bekant att jag skulle fylla i den ordentligt med olja sen bli bogserad och kasta i 5an för att se om den skulle gå runt. Sagt och gjort, och runt går den men det är väldigt trögt!

Spännande förslag! yikes yikes yikes

Sa han nå´nting om vad som KAN hända med t.ex. växellådan OM motorn gått ännu trögare och inte velat gå runt alls...?!

Nåväl... Var inte din motor helt godnatt innan så lär den nog helt säkert vara det nu!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 235 Inlägg
16 mars 2011
Växellådan klarar sig nog, men lamellerna kan mår nte bra av det.
Angående renoveringen: köp hellre en hel begagnad motor.

474 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
då blir det att sälja den rasad istället.. orkar inte hålla på!

Kommentera & Rösta ! ©

1 319 Inlägg
16 mars 2011
wallingstam skrev:
Tjenare!
Är inte så jätte hajj på det här med motorer så frågar här istället så får vi se om någon har nå bra svar smile

Jo det var så att jag körde med 850n för några veckor sedan och så började den knacka lite sen bara en kort stund efter den börjat knacka så högg det till och oljelampan började lysa. (hade noll gaspådrag då eftersom att jag antog att det var nå fel så den är inte ihjälvarvad)

När lampan tändes så slog jag av den DIREKT och sen så blev den bogserad hem. Var för lite olja i den konstaterades när den väl var hemma (dock inget den hade varnat för och när jag kollade så var oljan precis ovanför min. på stickan) men nu så var den alltså under min. på stickan.

Någon som har någon idé på vad det kan vara eller är det bara ett motorbyte som gäller?

Tacksam för de flesta svar smile

såvitt jag vet finns det inte på några bilar, spec inte äldre, något som varnar för *oljenivå*?.

_----------'

474 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Den röda "ikonen" med en oljekanna?

Kommentera & Rösta ! ©

7 281 Inlägg
16 mars 2011
wallingstam skrev:
Den röda "ikonen" med en oljekanna?

Det är oljeTRYCK, en enorm skillnad mot nivå!
Börjar den lampan att lysa brukar det vara för sent.

1 212 Inlägg
16 mars 2011
skuren!!!!!! renovera ell i med en bättre beg spis..... sälja ett ras ger inga pengar, med en fungerande motor i bilen så har du igen kostnaden:)

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

474 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
men om man har lite med olja så har man ju inget tryck, eller? wink

Kommentera & Rösta ! ©

7 281 Inlägg
16 mars 2011
wallingstam skrev:
men om man har lite med olja så har man ju inget tryck, eller? wink

Ja jo det är sant men har man inget tryck så har man VÄLDIGT, VÄLDIGT snabbt en skuren motor.
Bara för att man har för låg nivå betyder inte det att man har för lågt tryck. Då har man oerhört lite olja i motorn innan det blir så illa.

474 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Var det du som sålde en 528 e39 till en kompis förra sommaren btw? smile

Kommentera & Rösta ! ©

7 281 Inlägg
16 mars 2011
wallingstam skrev:
Var det du som sålde en 528 e39 till en kompis förra sommaren btw? smile

Jag?
Har aldrig ägt en E39.

474 Inlägg