3892
Sök

Svårstartad diesel - ej glödstift. Citroen Evasion 2002 2.0 HDi

19 mars 2011
Trådstartare
Hej,

Jag har problem med en diesel jag inte klarar av att bräcka. Motorn startar ej om det är kallare än +10 grader. Om jag då kör med dieselvärmaren (motorvärmare) 5-10 min startar den. Även när det är -25 grader får jag igång den med dieselvärmarens hjälp - fast då kan det ta något längre tid.

Jag förvarar bilen i varmgarage (ca 15 grader) och där startar den, även att den får gnugga ett tag. Har motorn gått varm så startar den fint, även efter att det varit avstängd ett par timmar. I övrigt går den bra och drar normalt med bränsle.

Jag ska nämna att jag är ganska novis på dieselmotorer. Men efter att ha läst en hel del på forum så var jag övertygad om att det måste vara något problem med glödstiften eller styrningen av dessa. Jag mätte upp efter reläet och där kommer det spänning när glödningslampan lyser och en stund efter. Min multimeter klarar max 20 A och det går i taket när jag testar, så kabeln måste vara ok. Glödstiften sitter riktigt illa till bakom motorn, så jag klarade inte av att byta själv utan lämnade in på Citroen i Sundsvall. Det tog dem en hel dag att byta stiften men till slut var de bytta och allt var återställt - men felet kvarstår: Bilen startar inte när den blivit kall.

Vad kan vara fel?

Tacksam för alla förslag.

Mitt reg.nr är SUF636 och slår man på det får jag följande:

Fabrikat: CITROEN
Modell: EVASION Diesel
Typ: 2.0 HDi
Årsmodeller: 1999-2002
Bränsle: Diesel
Motorkod: RHW
Effekt: 80
Enhet: EG

20 mars 2011
Trådstartare
Ingen som har en gissning som skulle kunna hjälpa mig?

982 Inlägg
20 mars 2011
Jag tror de är dax att byta diesel filter bara smile

21 mars 2011
Trådstartare
Ok, hur tänker du då?

Eftersom bilen går bra när den väl startat och om jag kör med dieselvärmaren en stund så motorn får i sig lite värme startar den fint. Då borde den få genom diesel. Tänkt testa med startgas och se om den skramlar igång för att se om det kan ha något med dieseltillförseln att göra.roll

Forummoderator
18 410 Inlägg
21 mars 2011
En HDi är inte speciellt känslig för kyla. Haft flera C5/Xantia med HDi och aldrig brytt mig om att glöda om det varit plusgrader ute. Som Beeeny säger så filter?

Det sitter även en förpump i tanken på dessa som ska bygga upp tryck i systemet vid start. Vet inte om bilen över huvudtaget går om den är trasig men det kan vara värt en koll. Enklast genom att man lättar på skruven under bränslefiltret och slår på tändning utan att starta, då ska det rinna ut lite diesel.

Min tanke är också att dieselvärmaren drar fram bränsle åt dig så att motorn får så pass mycket bränsle att den orkar igång. Bara en tanke!?

Startgas låter som en bra idé!

Mvh
Alex

EDIT: Glömde fråga: Hur långt har den gått?
Senast redigerat av Dieselsmurfen (21 mars 2011)

825 Inlägg
21 mars 2011
Kan vara kompressionen som börjar bli dålig om den har gått långt , då får man ofta dom symptomen , att den blir svår att starta när den är kall .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

Forummoderator
18 410 Inlägg
21 mars 2011
fontheking5 skrev:
Kan vara kompressionen som börjar bli dålig om den har gått långt , då får man ofta dom symptomen , att den blir svår att starta när den är kall .

Är också lite inne på det spåret. Därför är ju miltalet intressant. Men då brukar ju felet komma lite "smygande" eller dök det bara upp på en dag eller två?

Sök