4579
Sök

Problem med ventillyftarna B234 motorn ev byte

1 785 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Jag har sedan några år haft samma problem med ventillyftarna. Problemet kom när bilen gått 19 500mil och den har nu gått 26 000mil.

Det är endast några av lyftarna/tryckarna som med täta intervaller tappar trycket och tickar för att tvärt på ett motorvarv tystna. 5-10 Motorvarv senare börjar tickandet igen för att öka tills det sedan tystnar lika tvärt igen. Intervallen är ganska kort och det handlar ofta om mellan 2-10 sekunders stegring för att tystna helt i ett par sekunder.

Problemet uppstod direkt efter service på Volvo. Har sedan dess provat att använda rengörings vätskor som ska användas en viss tid för att sedan göra ett oljebyte. Detta förändrade ingenting förutom att intervallerna med tickande blev kortare men också återkom snabbare.

Bilen har gått på 0W 50 syntetisk mobil 1 från den var ny.

Har provat att byta till Castrol Milage olja halvsyntetisk men med samma resultat.

Har provat att byta till Shell Helix HX7 10W 40 helsyntetisk men med samma resultat.

Sedan i lördags har jag kört ca 70mil landsväg med Shell Helix HX7 10W 40 helsyntetisk. Inspekterar man oljan vid stickan så är den lika fin som när jag hällde i den i lördags. Genomskinlig ljus precis som den ska va.

Vatten temperaturen är också helt normal och har alltid varit så driftstemperaturen är den rätta.

Finns det någon som vet något om detta. Det är väldigt svårt att få tag på någon som har erfarenhet.

Dumma svar undanbedes.

Tack på förhand.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök