Problemet har hela tiden varit ytrost och korrosion på kopplingens olika delar och att sensorerna som mäter vissa avstånd med precision ballat ur. En massa googlande har jag gjort och löst problemet!

Vad jag har gjort för att lösa mina problem med kopplingen på min Toyota MR2 med SMT-låda efter 5 månaders vinterlagring utomhus är följande:
Lyft bakänden och drivhjulen, koppla bort batteriet, snurrat hjulen ett par minuter, anslutit batteriet igen, satt i nyckeln och slagit på tändningen och väntat på att ljudet från när växellådan ställen in en massa saker upphört. Sedan (fortfarande med hjulen i luften) "körde" jag på ettans växel i 30 km i ungefär 5 min.
Antagligen hade jag inte behövt göra ovanstående för det brukar man göra när neutrallampan inte tänds som den ska vilken min alltid gjort. Men jag gjorde det ändå för det kan inte skada.
Sen sänkte jag ner blen och gjorde som nedan::
Kopplingens angreppspunkt ställs in på följande vis.
1. Värm upp bilen, tills den är driftsvam
2. På en rak vägsträcka, lägg i ettan och börja köra.
3. Vid ett lämpligt tillfälle växla direkt till trean.
4. Öka till över 3000 varv och bara släppa gasen tills varvtalet kommer under 3000 och då växla ner till tvåan och låta varvtalet sjunka till under 2000 och sen bromsa och stanna.
Denna procedur upprepar man några gånger och hela systemet lär sig angreppspunkten på kopplingen mer och mer. Det hjälper också att allmänt bara köra för systemet anpassar sig hela tiden. Det tar lite tid bara men jag märker att kopplingen snart beter sig på samma fina sätt som i höstas.
Och snart är det vårvärme och då åker taket ner och liver blir bara så underbart!