5861
Sök

Toyota MR2 -01 rycker i drivlinan.

210 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Startade min MR2:a igår efter 4-5 månaders stillastående utomhus. Den startade som om jag startat den igår efter att jag laddat batteriet. Men det rycker i ettan växel, mindre i tvåan och smårycker när jag släpper gasen. Gasar jag stillastående är där inga problem alls. Får jag bara upp varvet lite och kör i allt från 30 och uppåt med jämn gas går bilen som den ska och likaså om jag vrålaccelererar. Den hackar inte alls då. Tilläggas kan att jag har SMT-lådan där kopplingen är automatiserad med hydralik.

Jag hällde i en flaska karburatorsprit och en svart flaska med rengöring för insprutningssytem och tankade fullt idag. Kvarts tank har den haft när den stått still under vintern. Har kört ca: 3,5 mil och den beter sig på samma sätt med ryckandet...

Tips?

Jag vägrar lämna in den hos Toyota med mindre att jag vet vad felet är för värre tjuvar och banditer än märkesverkstäder finns inte. De kan byta något de tror är felet. Jag betalar en saftig räkning och sen kan jag ha samma fel kvar och sen är cirkusen igång!
Senast redigerat av Bosse-buss (3 februari 2011)


252 Inlägg
3 februari 2011
#2
Låter som fukt i tändstifts hålen har du motorn varm tyck upp tändhattarna låt den stå så 15-20 min och kolla så där inte är olja eller vatten i hålen. är det illa så byt stiften. och jag antar att inte motor lampan är tänd?

210 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
#3
tekniknissen- skrev:
Låter som fukt i tändstifts hålen har du motorn varm tyck upp tändhattarna låt den stå så 15-20 min och kolla så där inte är olja eller vatten i hålen. är det illa så byt stiften. och jag antar att inte motor lampan är tänd?

Låter ju enkelt.

Ingen enginelampa lyser. Trots det har jag kollat efter felkoder men det hittas inga. Bilen har ju stått under bar himmel hela vintern så det kanske kommit in fukt ja. Kanske beter sig så här med fukt i tändstiftshålen på låga varv men känns inte på höga?

Tack för tipset! Jag får köra med min i jämförelse otroligt tråkiga Seat Toledo så länge! smile
Senast redigerat av Bosse-buss (3 februari 2011)


252 Inlägg
3 februari 2011
#4
Det är så att fukten kommer inte där ifrån då tändhattarna har tätyta uppe vid. högre varv ökar styrboxen uppladdnings tiden på spolarna då orkar gnistan hoppa på rätt ställe. Det är nog så då du inte har någon felcod det brukar man inte få om stift eller tändkablar har överslag. lite nyare bilar med jonoserings mätning i stiftgapet kan man få felcoder men det har inte du på din. Seat - MR2 Dom är långt ifrån varandra!!!!  ;-)

210 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#5
Update:

Fuktproblem är det inte utan efter omfattande svar från olika MR2-forum så lutar det åt "clutch bitepoint" problem. Eftersom växellådan i övrigt fungerar klanderfritt i alla lägen så lutar det åt att växellådan och kopplingen inte är riktigt synkade vid start. Om en smt-låda står utan ström för länge så ska den tydligen läras om igen var dragläget i kopplingen finns. Olika metoder varav en går ut på att trycka broms och gas samtidigt med växel i tills växellådans varningssummer ljuder.

Jag gjorde detta och bilen beter sig bättre nu men inte 100% bra. Vad gäller denna inlärningsproces så innehåller den olika steg och dom vet jag inte riktigt och letar fortfarande efter hur man exakt ska gå tillväga. Antagligen ska man röra växelväljaren i ett visst mönster och kanske dra ut tändningsnyckel vid ett visst tillfälle osv, osv.

Toyota delar ju ogärna med sig av dessa procedurer för då kan de inte ta hutlöst betalt för att göra det åt kunder...

Jag är fortsatt full av tillförsikt! Det ska mer till för att jag ska bli förtvivlad! smilesmile
Senast redigerat av Bosse-buss (6 februari 2011)


210 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#6
Problemet har hela tiden varit ytrost och korrosion på kopplingens olika delar och att sensorerna som mäter vissa avstånd med precision ballat ur. En massa googlande har jag gjort och löst problemet! smile

Vad jag har gjort för att lösa mina problem med kopplingen på min Toyota MR2 med SMT-låda efter 5 månaders vinterlagring utomhus är följande:

Lyft bakänden och drivhjulen, koppla bort batteriet, snurrat hjulen ett par minuter, anslutit batteriet igen, satt i nyckeln och slagit på tändningen och väntat på att ljudet från när växellådan ställen in en massa saker upphört. Sedan (fortfarande med hjulen i luften) "körde" jag på ettans växel i 30 km i ungefär 5 min.

Antagligen hade jag inte behövt göra ovanstående för det brukar man göra när neutrallampan inte tänds som den ska vilken min alltid gjort. Men jag gjorde det ändå för det kan inte skada.

Sen sänkte jag ner blen och gjorde som nedan::


Kopplingens angreppspunkt ställs in på följande vis.

1. Värm upp bilen, tills den är driftsvam
2. På en rak vägsträcka, lägg i ettan och börja köra.
3. Vid ett lämpligt tillfälle växla direkt till trean.
4. Öka till över 3000 varv och bara släppa gasen tills varvtalet kommer under 3000 och då växla ner till tvåan och låta varvtalet sjunka till under 2000 och sen bromsa och stanna.

Denna procedur upprepar man några gånger och hela systemet lär sig angreppspunkten på kopplingen mer och mer. Det hjälper också att allmänt bara köra för systemet anpassar sig hela tiden. Det tar lite tid bara men jag märker att kopplingen snart beter sig på samma fina sätt som i höstas.

Och snart är det vårvärme och då åker taket ner och liver blir bara så underbart! smile
Senast redigerat av Bosse-buss (14 februari 2011)


252 Inlägg
15 februari 2011
#7
Okej ! SMT har inte någon koll på Toyotas SMT men BMW,s ska man ge ett komando till SMG boxen att ställa in sig annars funkar det allrig som den ska. Dock är jag osäker om boxen varit strömlös om den går in skälva i instälnings pogramet. Men det är BMW!! Jag ska kolla med vår data nisse och se vad det står på Toyota SMT lådan (Instälning)

210 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#8
Nu har jag till slut hittat vad det var som gjorde att bilen ryckte. APS = Acceleration Position Sensor. En grej som sitter där gasvajern drar i spjällhuset. Vajern drar och denna APS typ en potentiometer (tänk er hur reostaten till instrumentbelysningen fungerar) skickar signaler till databoxen som i sin tur skickar impulser till en motor på andra sidan spjällhuset som drar i spjället.

Komplicerat värre ska det vara men om man tänker efter så är detta nödvändigt på denna SMT-växellåda då trots att jag håller gas så släpps den i och med jag trycker på en knapp för växling. Denna APS finns att köpa för 1 500 kr men eftersom den verkar ha blivit bättre och fungerar nästan till 100% nu så väntar jag med att byta den.

Ps: Idag onsdagen den 30 mars körde jag nercabbat hela vägen hem från jobbet, 3,6 mil! Det ÄR coolt utan tak! big_smile
Senast redigerat av Bosse-buss (30 mars 2011)



Sök