4487
Sök

bromsrekomendation mondeo st220

hobbybonde
11 Inlägg
29 december 2006
Trådstartare
tja!

jag har funderingar på att byta skivor + belägg på min mondeo i vår, och funderar då på att köpa lite "sportigare" skivor + klossar än orginal då jag tycker att det är dåligt nyp i dom som sitter på, dom har en tendens till att bli för varma om man gasar lite och tappar bromsverkan helt.

kollar man på mekonomens hemsida så har dom standardskivor och klossar för 651kr resp 401kr. dom har även ATE powerdisc skivor för 1184kr och ATE belägg för 852.50kr.

är det befogat och nästan lägga ut det dubbla på ATE skivor jämtemot "vanliga"? blir det stor skillnad på bett?

om någon vet var det säljs andra alternativ så hör gärna av er, micro har dom oxå men det är oxå bara "standardskivor" men ferodo belägg.

kan en anledning till varför dom tar kasst nu vara för att dom blivit så pass varma några gånger så att dom härdar och tappar bromskraft på det sättet?

vad säger alla biltokar?

gott nytt år på er alla!

mvh emil

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 december 2006
Bromsar är kul!

Vad har du för storlek på vinterhjulen? Har du 17" så skulle jag starkt rekommendera 330*22-28mm skivor, gärna slitsade och med ventilationskanaler... Vill du göra fler stora framsteg så montera kylslangar, dra från fronten och rikta på OKEN, inte skivorna, finns bra stålarmerade slangar typ 500 i diameter billigt... Vill du ha riggigt bra belägg så rekommenderar jag Performance and fricktion belägg, biter bara bättre och bättre ju varmare de blir och vi har slitit ut hälften av sånna belägg på 6*8 timmar långlopp, dock kostar de rätt så mkt... Lite billigare har vi gula pagid och greenstuff belägg som ä bra... Kolla med PEAN Sweden, han har mkt bra och billiga saker, händlar bara från honom till racebilen...

Sök