Tvätta ny bil?

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
29 mars 2011 · 259 Inlägg

Tjenare!

Hur länge ska man vänta innan man börjar använda olika medel på en ny bil?

Min bil kom från fabriken för kanske 1-2 månader sedan, och kan man köra med vanligt bil shampo?
Eller ska man använda något mildare?

Hur känslig är lacken i början? ska man skölja bilen extra noga innan man kör med svampen?
Eller bara tvätta som vanligt?

Mvh/Fredrik

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
HansN83 x40
4 april 2011 · 1 209 Inlägg

måste låna tråden!!

min fråga e hur länge måste jag väntas till jag får tvätta bilen första gång?? min bil e 10 dagar gammal..
tack på förhand!!

//Mr_Hasse

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
HansN83 x40
4 april 2011 · 1 209 Inlägg

ingen som kan hjälpa mej med d!! har sökt men hittar ej.

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
zshoe Kokar ris
4 april 2011 · 923 Inlägg

som vanligt vid en tvätt så ska du ju tvätta skonsamt för att undvika repor. om du undrar om din lack kommer att flyga av för att bilen är så ny, är svaret nej, då lacken är härdad i fabrik. Lackförsegling kan ju vara ett bra tips om du vill vårda om den nya lacken.

tvätta på!

Senast redigerat av cenoxide (4 april 2011)

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Pim_Pim
4 april 2011 ·

mr_Hasse skrev:
måste låna tråden!!

min fråga e hur länge måste jag väntas till jag får tvätta bilen första gång?? min bil e 10 dagar gammal..
tack på förhand!!

//Mr_Hasse

Det är bara o tvätta !

HansN83 x40
5 april 2011 · 1 209 Inlägg

tusen tack för hjälpen pim_pim och cenoxide. ang Lackförsegling så kommer jag att göra efter de har fixat felet på huven, och sen fick jag en dör på bilen som måste fixas...

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
StalkerK
12 april 2011 · 111 Inlägg

Köp meguiar's wash mitt och deras next tech 2.0 shampoo. Tvätta med två hinks metoden och använd grit guard, så minimerar du tvätt repor till det minimala.
Mitt bästa tips nu när du har en sprillans ny lack är att lackforsegla/lackkonservera. Eftersom din lack är ny och förmodligen rep fri? Då skulle du kunna avfetta, tvätta, claya, tvätta, rengöra lacken med isopropanol och sedan lägga på en lackförsegling med polermaskin. Kan rekomendera fireglaze.
Du hittar det du behöver http://shop.bollnasbilvard.se/
Mvh Kasper

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang