3604
Sök

Hur många kör med Original-Bilbatteri (dvs ex Volvo-Original?)

1 268 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
Som vi alla vet håller inte Bilbatterier i all evighet hur många satsar på att köpa typ "Volvo Originalbatteri" då det är dax för byte?? eller köper ni nå annat fabrikat???

SSS -12
3 217 Inlägg
30 december 2006
Jag kör med Volvo originalbatteri i min Ford smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 268 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
Sen hur länge?? och varför valde du just det?

Örebroare i exil
970 Inlägg
30 december 2006
Jag åker med Ford-originalbatteri i min Saab sen en tid tillbaka. Anledning? Jobbar på Ford med allt vad det innebär i rabattväg.

Däremot körde jag bara med originalgrejer i Volvon jag hade. Kändes bäst så av nån anledning.
Senast redigerat av _Kekke_ (30 december 2006)

Hej FRA!

21 761 Inlägg
30 december 2006
LazerHawke skrev:
Som vi alla vet håller inte Bilbatterier i all evighet

Inte?

Nej, lite allvarligare. Har inte kört med Volvo original i någon av bilarna som jag har ägt, har ägt 3 st. Den bil som jag har nu har haft lite olika sorter: Ett OK batteri, GEL batteri från Chloride, Optima RedTop och nu ett Tudor Maxxima 900. Det där Optima sitter i min fars gamla Amazon nu och fungerar fortfarande efter 10 år(satt 8 år i min).

Men Volvos originalbatteri tror jag ändå är ganska bra, har för mig att det är Varta som de använder. Åtminstone har det varit Varta förut iaf.

1 268 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
LazerHawke skrev:
Som vi alla vet håller inte Bilbatterier i all evighet

Inte?

Nej, lite allvarligare. Har inte kört med Volvo original i någon av bilarna som jag har ägt, har ägt 3 st. Den bil som jag har nu har haft lite olika sorter: Ett OK batteri, GEL batteri från Chloride, Optima RedTop och nu ett Tudor Maxxima 900. Det där Optima sitter i min fars gamla Amazon nu och fungerar fortfarande efter 10 år(satt 8 år i min).

Men Volvos originalbatteri tror jag ändå är ganska bra, har för mig att det är Varta som de använder. Åtminstone har det varit Varta förut iaf.

ja okej jag kanske tog efter mina egna erfarenheter

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
30 december 2006
har kompletterat mitt bmw orginal batteri med ett banner unbull (har 2)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 268 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
ToTTeN skrev:
har kompletterat mitt bmw orginal batteri med ett banner unbull (har 2)

får man ut så mkt mer av fler batterier egentligen?? batteri som batteri man tycker jag wink

21 761 Inlägg
30 december 2006
Jag tror inte att man vinner speciellt mycket i batterilivslängd om man har tex två batterier, under förutsättning att man sköter sitt batteri och inte låter det bli urdraget mer än till hälften.

Fler än ett batteri behöver man egentligen bara om man har mycket stereoutrustning eller annan utrustning som förbrukar ström när motorn inte är igång. Om man har ett ganska litet originalbatteri så kan man först försöka att sätta ett större om det får plats på batterihyllan.

265 Inlägg
30 december 2006
Det sitter Volvo Original i min och jag tror det suttit där sen bilen var ny. wink

1 268 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
om vissa har haft ett å samma batteri hela tiden varför sägs det då vara en viss livslängd på dessa batterier?? sad

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
30 december 2006
jag kör med gelebatter i min 850, Banner unbull tro ja de hette e så länge sen jag löpte det så jag minns inte hmm

21 761 Inlägg
30 december 2006
BBAD skrev:
jag kör med gelebatter i min 850, Banner unbull tro ja de hette e så länge sen jag löpte det så jag minns inte hmm

Unibull är ett vanligt batteri och Runningbull är ett AGM batteri, de har inga GEL batterier för bilar.

21 761 Inlägg
30 december 2006
LazerHawke skrev:
om vissa har haft ett å samma batteri hela tiden varför sägs det då vara en viss livslängd på dessa batterier?? sad

Livslängden beror på många saker. Först och främst beror det på hur bra batteriet är från fabriken, det kan ju vara ett måndagsexemplar tex. Sedan, om nu batteriet är ett bra exemplar, så handlar det om hur mycket stryk batteriet får. Hög värme, tex från ett grenrör, gör att det slits fortare inuti batteriet. Därför bör man sätta en skyddsplåt om batteriet sitter väldigt nära grenröret eller liknande.

En annan sak är hur mycket batteriet dras ur, exempelvis när man har en stereoanläggning eller om man glömmer lyset på. Ett vanligt startbatteri tål normalt sett inte att djupurladdas så många gånger innan det pajjar, ofta pga kortslutning eller sulfatering i cellerna. Med djupurladdning brukar menas att det dras ur till mer än 50-60%, en 100% urladdning innebär att polspänningen har sjunkit till ca 10,5V och då är det helt urladdat.

Startbatteriet kanske klarar runt 15-20 sådana urladdningar innan det pajjar men det kan också gå sönder betydligt fortare. Ett djupcyklingsbatteri, tex Odyssey och Optima YellowTop(finns flera andra märken), klarar sådana saker bättre och passar därför bättre när ett batteri kommer att dras ur en hel del utan att kunna få laddning.

Generatorladdningen är viktig för batteriets livslängd, rätt laddspänning är ett måste för att batteriet inte ska sulfateras och tappa kapacitet. För att batteriet ska kunna ha en teoretisk chans att bli fulladdat så behövs ca 14,4V eller mer i laddspänning, det är få äldre bilar som har sådan spänning. Nyare bilar har nog så hög eller kanske lite högre, men äldre bilar kan ha runt 14V eller även någon tiondel lägre.

Det gör att batteriet aldrig blir helt fulladdat utan det kommer upp i gissningsvis 80-90%, men även på en bil med rätt laddspänning så är det inte säkert att batteriet håller 95-100% laddning ändå. Det har flera orsaker, bla att man kör korta körningar och att eftersom man kör motorn i olika varvtal så ger generatorn ut olika hög spänning om den belastas mycket vilket den kan göra om man har diverse strömförbrukare påslagna.

Även om batteriet kallas för underhållsfritt så kan batterisyran försvinna allt eftersom och då måste man fylla på med destillerat vatten, om det blir så lite syra att plattorna i cellen sticker ovanför syran så tar batteriet mycket stryk. Den del av plattorna som sticker ovanför syran "dör" ganska snabbt och då tappar batteriet en del kapacitet, dessutom brukar det bli kortslutning i batteriet rätt snabbt efter en sådan sak också.

Några enkela tips för att öka chansen att batteriet ska hålla är att undvika urladdningar ner till mer än 50%, att kolla syranivån+laddstatus och att eventuellt underhållsladda batteriet över en natt vid behov.
Senast redigerat av Drönirettab (30 december 2006)

Smålänning
7 887 Inlägg
30 december 2006
Hade ett "underhållsfritt" varta i min när jag köpte den. Skulle starta den en gång, men det gick inte, kollade spänningen med multimeter... 1,5 V! Djupurladdat? Har ett äldre varta i nu, med påfyllningspluggar. Håller ännu så länge, men det låte sömnigt varje gång man ska starta tongue får väl se hur det går om det blir kallt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
30 december 2006
Ja, om det bara var 1,5V så kan man säga att det verkligen var djupurladdat. När det har blivit så urladdat så är det inte säkert att det vill ta emot laddning igen.
Men kolla syravikten och syranivån i ditt nuvarande batteri, kan ju vara att det behöver laddas upp med en batteriladdare över natten eller nåt.

Många batterier som tillverkas idag är faktiskt "underhållsfria". Det finns bestämmelser för hur batterierna ska vara gjorda för att få kallas underhållsfritt, bla ska man inte behöva fylla på med destillerat vatten "under normala användningsförhållanden". Vad man sedan menar med dessa förhållanden kan man fråga sig.

För att batteriet inte ska förbruka en massa batterivatten så har tillverkarna speciella legeringar på cellplattorna(Kalcium eller silver)och det har även andra fördelar, batterierna självurladdar betydligt långsammare och de har högre startkraft i kyla(CCA).

526 Inlägg
30 december 2006
Kör med Biltemabateri i min 940.. Hoppar alltid igång med det samma i alla väder..
I 240:in så sitter det ett bateri från Micro, kommer inte ihåg vad det heter.. Hoppar också igång direkt

Sök