Vad fyller jag mina 285/30/22 med?

Jonni
28 december 2006 · 1 256 Inlägg

Anledningen till att man skall helst ha 3kg eller 3 bar det är att ifall att man skulle köra på en kant så kan det rädda fälgen har jag fått höra!

(Jag vet inte varför jag säger kg men har bara blivit så under åren..)

God fortsättning!

Mattel
29 december 2006 ·

Jonni skrev:
Anledningen till att man skall helst ha 3kg eller 3 bar det är att ifall att man skulle köra på en kant så kan det rädda fälgen har jag fått höra!

(Jag vet inte varför jag säger kg men har bara blivit så under åren..)

God fortsättning!

OK? Så 3 Bar är altså rätt mängd för denna däckdimensionen med andra ord. Varför skulle detta rädda fälgkant kamrat? blir däcket bredare eller vad?

Brådhis * Voff voff *
29 december 2006 · 10 332 Inlägg

Mattel skrev:

Jonni skrev:
Anledningen till att man skall helst ha 3kg eller 3 bar det är att ifall att man skulle köra på en kant så kan det rädda fälgen har jag fått höra!

(Jag vet inte varför jag säger kg men har bara blivit så under åren..)

God fortsättning!

OK? Så 3 Bar är altså rätt mängd för denna däckdimensionen med andra ord. Varför skulle detta rädda fälgkant kamrat? blir däcket bredare eller vad?

Han skriver att det räddar fälgen... Inte fälgkant... Och anledningen är ju mycket enkel, ju högre tryck i däcket desto mindre risk för genomslag...

Dock känns 3,0 lite i minsta laget för trådskaparens dimension...

Men det beror ju på så mycket mer än bara storleken på däck... Även bilens vikt t.ex. spelar roll...

Det seriösaste är ju att se vad däckets maximala belastningsindex är och se vid vilket däcktryck det och sedan utifrån bilens vikt räkna ut det optimala trycket...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
John87 Stolt Volvoägare
29 december 2006 · 4 913 Inlägg

Vill du helgardera dig kan du ju se vad rekommenderas av däcktillverkaren och även vad bilmodellen "ska" ha. Ta sedan lite mer.

Risken för fälgkantsskada minskar, men försvinner inte. Har du fina fälgar/däck borde du alltid ta det lugnt vid kanter...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Mattel
29 december 2006 ·

John87 skrev:
Vill du helgardera dig kan du ju se vad rekommenderas av däcktillverkaren och även vad bilmodellen "ska" ha. Ta sedan lite mer.

Risken för fälgkantsskada minskar, men försvinner inte. Har du fina fälgar/däck borde du alltid ta det lugnt vid kanter...

Gott grabbar!  Den biten får jag väl då hoppas att däckfirman som skall lägga på dom har koll på!

Skall även kolla boken vad som står där för bilen i sig!

Det har ju kostat en del att inhandla dessa enorma puckar med fälg så man vill ju göra rätt!

Med tanke på hur tunna däcken är i förhållande antar jag att risken för genomslag kan vara ganska stor eller?

berriss
29 december 2006 · 44 Inlägg

fyll dom med vatten de är fränt

Cheva 454ss BIGBLOCK
Jonni
29 december 2006 · 1 256 Inlägg

Mattel skrev:

Jonni skrev:
Anledningen till att man skall helst ha 3kg eller 3 bar det är att ifall att man skulle köra på en kant så kan det rädda fälgen har jag fått höra!

(Jag vet inte varför jag säger kg men har bara blivit så under åren..)

God fortsättning!

OK? Så 3 Bar är altså rätt mängd för denna däckdimensionen med andra ord. Varför skulle detta rädda fälgkant kamrat? blir däcket bredare eller vad?

Inte rädda fälgkant, Men rädda fälgen från att bli skev om du kör på en kant rakt fram, inte i sidled som när du skrapar en fälg..

Detta sa en av killarna som alltid hjälpt mig med däck/fälg.

Lycka till!

Mattel
1 januari 2007 ·

Faan va gött kom hem nu efter fett nyårsfirande i helsingborg, då ligger brev i lådan om att fälgarna landar inom dagarna!!!!!

Så sugen att kasta på dem men väder och årstid suger ....

Man vill ju inte gärna köra med oval fälg vilket jag misstänker är vanligt att "råka" ut för vid dessa tunna 30 profilare


tackar för bra tips!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang