4423
Sök

Opel Vectra C Högt varv

3 722 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
Vet inte om detta är ett problem, men hör efter ändå!.

När jag ligger på motorvägen och håller 110Km/h i 5:ans växel så går motorn på över 3200varv. Är detta normalt? Låter som att motorn plågas rikligt.

3 722 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Någon som vet om detta är något man kan fixa själv innan jag lämnar in på verkstad för felsökning?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
17 april 2011
Vet inte vad dom skulle kunna felsöka, eller göra nåt åt för den delen. En manuell låda har ju den utväxlingen den har. Har för mig att min kadett ligger på nåt liknande varvtal i den hastigheten. En klen motor behöver mycket varv för att ha en chans att orka.

Tänk på att en bensinmotor normalt tål att ligga på runt 6000 varv utan att fara illa.
Senast redigerat av henke_99 (17 april 2011)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 722 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Vet inte vad dom skulle kunna felsöka, eller göra nåt åt för den delen. En manuell låda har ju den utväxlingen den har. Har för mig att min kadett ligger på nåt liknande varvtal i den hastigheten. En klen motor behöver mycket varv för att ha en chans att orka.

Tänk på att en bensinmotor normalt tål att ligga på runt 6000 varv utan att fara illa.

Okey! Tack för svaret! smile mvh

562 Inlägg
18 april 2011
Digital_Kicker skrev:
Vet inte om detta är ett problem, men hör efter ändå!.

När jag ligger på motorvägen och håller 110Km/h i 5:ans växel så går motorn på över 3200varv. Är detta normalt? Låter som att motorn plågas rikligt.

Eftersom du verkar ha 122hk sugis 1,8an så är det ganska förståeligt, skillnad om du hade haft 2 liters turbon eller 2,2 bensinaren exempelvis smile

Summa summarum: Det är normalt! smile

9-5 Aero Sedan -05

Sök