4375
Sök

Audi 100 2.3E -1989. Skum tomgång

58 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Hej,
Tomgången på min bil är skum. När jag startar den kall och fräsch så är tomgången normal, nästan lite låg.
Efter jag kört ett tag så får den på måfå för sig att plötsligt öka tomgången till ibland lite över 2000rpm.

Detta händer som sagt på måfå, och inte alltid, men oftast. Stänger jag då av motorn när tomgången är hög OCH startar om den på en gång så är tomgången normal.
Ibland när jag är ute och kör och tomgången är hög så går den ner igen efter ett tag. MEN som sagt, den blir av någon anledning alltid normal om jag stänger av motorn och startar om igen.

Detta problem gick igång, för några månader sen, då jag försökte höja tomgången en aning. Jag tyckte den var lite för låg så jag hittade en skruv vid insuget som jag trodde reglerade tomgången. Det hjälpte ingenting, så jag försökte skruva tillbaka skruven i det läge den var i tidigare. Efter denn händelse så uppstod mitt problem.

Vad tror ni det kan vara, tomgångsmotorn? Lambdasonden? Tjuvdrar den luft nånstanns? Eller kan det helt enkelt vara så att den är så väldigt känslig på den där skruven jag skruvade på att den måste tillbaka till exakt samma läge?

Jag är särskilt fundersam just på det där med att tomgången blir normal bara då jag startar om motorn.

jag skickar med en lånad bild där jag markerat skruven jag mixtrade med;
http://data.fuskbugg.se/skalman02/1991_audi_100.jpeg

58 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
Det är en lånad bild som sagt, men jag är ganska säker på att jag markerat rätt.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 mars 2011
Det hjälper inte att pilla där du pillat!

Ta lös tomgångmotorn och rengör med bromsrengörning eller liknande, smörj sedan upp den med silokonspray eller något sådant och kolla om det blir bättre.

Du kan även mäta tomgångsbrytaren så den fungerar som den ska, sitter under spjällhuset (ska klicka när du släpper gasen) och kontakten sitter på ovansidan.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

58 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Tack för hjälp,

problemet är löst, jag tog loss tomgångsmotorn och smorde och pillade lite med den, nu fungerar allt som det ska.

Sök