Volvo 740 -90 dog på öppen gata

Bergman740
25 april 2011 · 8 Inlägg

Hej,

Imorse dog trotjänaren på en helt normal raksträcka. Inget speciellt hände (inga missljud, inga hostanden, ingen konstig gång) utan plötsligt försvann draget, oljelampan tändes i en sekund och sen dog motorn och alla kontrollamporna tändes.

Det lurigaste var att farten försvann väldigt plötsligt. Jag menar, om man släpper gaspedalen plötsligt är det ändå en mjuk inbromsning, men här bromsade det mycket mer.

Bensinpumpen surrar vid tändning steg 2, startmotorn snurrar men den biter inte. Vi testade att starta med hjälp av annat batteri, men inget hände.

Och ja, den är nytankad. smile

Tacksam för alla idéer om vad jag ska testa!

RD_87 Skrotsamlare
25 april 2011 · 4 031 Inlägg

Låter den rätt när du kör starten? Annars kamrem, kolla den ändå. Tänder den eller är den standöd? Vevaxelgivaren? Tändmodulen? Tändspolen? Vad har du kollat?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Bergman740
26 april 2011 · 8 Inlägg

Vi kollade kamremmen och den var av. Volvon har ju gått 36k, så det var kanske på g (har inte haft den ens ett år så jag vet inte när remmen böts senast).

Hur stor risk är det att nån kolv eller ventil har kraschat?

rangerthefuhrer
26 april 2011 ·

mycket stor. bara plocka av toppen och kolla.

lars-erik74
26 april 2011 · 1 Inlägg

RIP...
Om det är en gammal motor med stående ventiler kan den överleva, eftersom när ventilerna ramlar ner så puttar kolven bara upp dem, desutom kanske inte ventilerna ens når kolven, i en modernare motor har man snävat år lite och ventilerna sitter snett, pga 4-ventilsteknik och annat tjafs. Går remmen/kedjan av så lönar det sig inte att reparera om man inte har några djupare känslor för sitt fordon. Byt bil, eller byt motor..sad

Crille88
26 april 2011 · 1 353 Inlägg

rangerthefuhrer skrev:
mycket stor. bara plocka av toppen och kolla.

fel. händer väldigt sällan nåt med volvos 8v..

TS: bara o hänga dit en ny rem, känn lite på sträckaren ifall den behöver bytas, vanligtvis behövs de inte.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Bompeman
26 april 2011 · 679 Inlägg

8v brukar det inte ända något på, är det en 16v så är det motorbyte

Bergman740
26 april 2011 · 8 Inlägg

Okej, vi får kolla. Enligt Transportstyrelsen är det en "VOLVO 744-892 GLT 16 VAL", så vi ska väl inte hoppas på för mycket.

Tack!

Bompeman
26 april 2011 · 679 Inlägg

Bergman740 skrev:
Okej, vi får kolla. Enligt Transportstyrelsen är det en "VOLVO 744-892 GLT 16 VAL", så vi ska väl inte hoppas på för mycket.

Tack!

Ja är det en 16ventilare är det kört, motorbyte nästa

Senast redigerat av Bompeman (26 april 2011)

Crille88
26 april 2011 · 1 353 Inlägg

Bergman740 skrev:
Okej, vi får kolla. Enligt Transportstyrelsen är det en "VOLVO 744-892 GLT 16 VAL", så vi ska väl inte hoppas på för mycket.

Tack!

det är juh din bil, så du ska väl ändå veta om det är en 8v eller 16v.
det framgick aldrig i första inlägget vilken av motorerna.
har du en 16v så är svaret JA, det är ventilsallad

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
denton
26 april 2011 · 214 Inlägg

vafan, bara åk och köp en ny topp med ventiler i på skroten smile

RD_87 Skrotsamlare
27 april 2011 · 4 031 Inlägg

8V klarar sig om det inte är en B230E eller B230K men båda dessa motorer var borta -90. B230A & F klarar rembrott medans 16V inte gör det. Är det en 16V så är det bara att ragga upp en ny topp eller motor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang