ARP-bult gått av..

jonTe
21 februari 2008 · 5 710 Inlägg

Finns inte så myckat att tilllägga efter shogun:s fina inlägg förutom den troliga orsaken till att pinnskruven gått av.
Helt klart har man utsatt den för krafter den inte klarar av och det finns 3 tänkbara scenarier.

• Momentnyckeln stämmer inte.
• Friktionen i förbandet har varit för låg t-ex för mycket fett eller olja.
• Man har dragit med för högt moment.



>>Shogun, det följer alltså inte med någon vinkelangivelse med dessa pinnskruv utan bara moment?
Känns knepigt att en sådan seriös skruvtillverkare inte vet bättre och känner till attt det är betydligt säkrare att använda sig av vinkeldragning än momentdragning i ett sådant viktigt förband.
Med momentdragning finns det flera variabler som påverkar momentet otroligt, med vinkel blir det en vinkel och det inga variabler = bättre.
Att det är krångligare med vinkel för "konsumenten" är ju en anna femma......
Allting handlar om att sträcka skruven rätt och skapa den klämkraften man vill ha och det finns några vägar dit....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
shogun
21 februari 2008 · 2 117 Inlägg

Nej, tyvärr är det så Jonte.
De förlitar sig på provresultaten från deras lab, gängstigning, friktion mot bricka mm i kombination med det medföljande molly-fettet.

Det är därför det strular till det för många som försöker få till rätt åtdragningsmoment.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
VLindqvist
8 april 2010 · 3 Inlägg

Jag har dragit av 2st ARP bultar men nog om det. Enligt Motornord som jag ringde till ska en arp bult dras mellan 90-100nm

Rickard-v
8 april 2010 · 2 665 Inlägg

OT:

Är detta inte skruvar, eftersom ni skruvar fast dem.

En bult, kolvbult har ingen gäng den trycks/bankas på plats.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Aga_Diff Bärs!
9 april 2010 · 3 456 Inlägg

Vilka kanon inlägg ni väcker en över 2år gammal tråd med! smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Janken Driver
9 april 2010 · 2 111 Inlägg

Aga_Diff skrev:
Vilka kanon inlägg ni väcker en över 2år gammal tråd med! smile

lol

Gillade : "är detta inte skruvar, eftersom ni skruvar fast dem.

En bult, kolvbult har ingen gäng den trycks/bankas på plats."  bäst hehe...

Kan bara hålla med om att de klart var värt att väcka tråden med dessa inlägg.

O nu är jag partner in crime yikes ... oh no... bäst jag går o lägger mig...

PÖSS!

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Jayzone
28 april 2011 · 34 Inlägg

Känns lite spännande faktiskt att ni skriver om pinnbultar med brickor och muttrar, själv så fick jag hem mina bultar idag, och det var helt vanliga bultar med en bricka till.

Dock ska de sitta på en supra mk3 med 7mgte turbo motorn, kanske kan vara därför då faktiskt även orginal bultarna var helt vanliga bultar?

If it feels like you have full controll, then your not driving fast enough!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang