Skulle Du köpt en m3 e46 eller supra?

Rquired Allmänt envis
19 april 2011 · 12 512 Inlägg

JDMCRAZE skrev:

Rquired skrev:
Det största argumentet för mig mot en Supra är tyvärr just utseendet, M3 är stilren och korrekt om än kanske inte den bäste inom området (Aston Martin ligger bra till här). Men om en M3/AM är en märkeskostym så är Supra en förklädnad som föreställer Lisebergs-kaninen. Ungefär så fånig ser den ut i mina ögon med all sin plast, knepiga linjer/detaljer och mulliga utseende.

Sedan kan man knappast påstå att alla M3-ägare gör sitt bästa för att ge märket ett bra rykte, men Supra-ägare är generellt ännu värre på två punkter. Dels själva bilen, många gör ett bra jobb med att förlöjliga utseendet med ännu större vingar, dumpventiler, "se på mig"-avgasrör etc. Dels så körs de ofta av yngre, sällan enligt ett beteende som roat respektive trafikskolelärare.

Det näst största skälet för min del är utförandet, en M3 duger lika väl för aktiv körning som för långresa. Tyst, bekväm och säker; Med alla moderna bekvämligheter och en hög kvalitétskänsla.
En Supra är obekväm, bullrig (Ofta ännu värre i modifierat skick), klumpig, spartansk och ungefär lika välbyggd som en 90-tals Nissan Micra.

Det tredje skälet är helt på filosofisk nivå, jag gillar helt enkelt sugmotorer, BMW´s balans och dylikt mer.

Tro inte att det är stilen eller japanska bilar jag har något emot ovan, jag kan tycka en Skyline är snygg och tycker om Mazda Rx-8 på de flesta punkter. Men inte Supra, och inte den (Fast N Furious) stilen många japanska bilar utsätts för.

Det är smakval på utseendet.
Jag hade tagit en Supra just pga grund effekten och ja den är läcker.

Håller med dig där, ska man ha en supra så ska man göra det stilrent..
Inte massa neon/pysventiler/alu vinge/ricer kit ^^ med 511 luft intag som inte hjälper ett skit..

En tex stilren Supra är ju www.garaget.org/Jimmy smile
Där har du en enkel men clean supra som inte är förstörd!

Håller med dig i de flesta fall och en stilren är klart bättre än en stylad, men just Supra kan jag inte med oavsett tyvärr. Det är bara något med linjerna. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SportPilot Ubåtsingenjör
20 april 2011 · 7 234 Inlägg

supran är jju dö läcker ! linjerna är allt på den bilen !! sen att många väljer att totalt sabba den är ju en annan femma. Men en m3a är nog på många vis en bättre bil

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Supraner VIP Medlem
20 april 2011 · 251 Inlägg

K4F skrev:
Lånar tråden lite nu när vi ändå har M3 snacket uppe på en hög nivå!


Jag funderar starkt på att köpa en Bmw m3 e46 från 02-04.
Jag kommer sen att sätta i ett turbokit eller en kompressor..
De blir runt 700 hk om jag har ork big_smile

De jag undrar är vilken låda man ska ha.. vilken får jag roligast med?
Är smg lådan lika rolig med denna motorn eller vad hade ni själva valt?

Vilket är bäst till m3, turbokit eller kompressor?

Motivera gärna fördelar/nackdelar! med både låda och turbo/kompressor tongue


Mvh: K4F

Nu ska jag vara snäll o svara så gott jag kan... Med just den effekten hade jag valt manuell då det känns lättare och smidigare att hantera bilen. Kommer du på ställ på trean eller liknande vilket händer lätt med 700hk så kanske det skulle vara skönare att kunna koppla osv än att bara kunna "broms/koppla".
Nu talar jag utan egen erfarenhet, men jag hade iaf INTE vågat köra smg med så hög effekt. Sen vet jag heller inte om den lådan skulle palla effekten eller hur mkt man skulle behöva modda för att den skulle orka med effekten?
Någon kunnig får svara...


Min personliga åsikt är iaf :
Kompressor (sjuukt gött med bottendrag och jämn effektkurva o inge ketchup(majonäs-fan))
Manuell (Som sagt.. Går att ha roligare, går att göra rykare, går att "drifta" lättare m.m.) Kanske även lättare att uppgradera ?

_night_stalker_ 220 pounds of crazy
20 april 2011 · 1 418 Inlägg

Aquilla skrev:
en smg låda är långt ifrån en vanlig automalåda som slirar bort  typ 25% av effekten...

Jo, men de va därför jag sa att den i grunden väl är an vanlig automat. Sen vet ja inte vad som är gjort med dom för att få dom så. Nja, 25% av effekten e nog en liten överdrift. Menar, kolla på Camaro och Corvette med LS-1 motorn, den har 330hk i motorn och både manuella och automatversionerna lämnar över 300hk på bakaxeln..

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Seth
20 april 2011 · 3 354 Inlägg

_night_stalker_ skrev:

Aquilla skrev:
en smg låda är långt ifrån en vanlig automalåda som slirar bort  typ 25% av effekten...

Jo, men de va därför jag sa att den i grunden väl är an vanlig automat. Sen vet ja inte vad som är gjort med dom för att få dom så. Nja, 25% av effekten e nog en liten överdrift. Menar, kolla på Camaro och Corvette med LS-1 motorn, den har 330hk i motorn och både manuella och automatversionerna lämnar över 300hk på bakaxeln..

grund o grund. Smg I-II är väl en "vanlig" 6 vxl låda med "automatisk" styrning av växlar o koppling
http://www.worldcarfans.com/mobile/2040 … ansmission

Senast redigerat av Seth (20 april 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
20 april 2011 · 1 418 Inlägg

Seth skrev:

_night_stalker_ skrev:

Aquilla skrev:
en smg låda är långt ifrån en vanlig automalåda som slirar bort  typ 25% av effekten...

Jo, men de va därför jag sa att den i grunden väl är an vanlig automat. Sen vet ja inte vad som är gjort med dom för att få dom så. Nja, 25% av effekten e nog en liten överdrift. Menar, kolla på Camaro och Corvette med LS-1 motorn, den har 330hk i motorn och både manuella och automatversionerna lämnar över 300hk på bakaxeln..

grund o grund. Smg I-II är väl en "vanlig" 6 vxl låda med "automatisk" styrning av växlar o koppling
http://www.worldcarfans.com/mobile/2040 … ansmission

Okej, då fick ja lära mig nått nytt smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
K4F
20 april 2011 · 83 Inlägg

_night_stalker_ skrev:
Angående lådval. Beror på vad du har tänkt ha bilen till. Vill du köra dragrace så hade jag valt smg lådan då den som jag har fattat de i grunden är en automatlåda. Och för bästa acceleration så är automat bäst. Går aldrig att växla lika fort med manuell som en frisk automatlåda.

De ska vara en gatbil men man ska kunna köra race/bana med den också! Den ska användas och inte bara byggas för att visas upp wink

Jag kan tänka mig att de är jäkligt nice med en smg låda med den effekten och bara stampa plattan i botten och ryckas bak mot stolen. Men samtidigt så känns de som att manuell har fler möjligheter?

Jag har kollat lite turbokit här : http://www.turbo-kits.com/Parts/Turbo_K … urbo_Kits/

Någon som vill sponsra mig med ett "HPF 750 Stage IV" 1120 hp big_smile

BMW 525 (1992)
Rquired Allmänt envis
20 april 2011 · 12 512 Inlägg

K4F skrev:

_night_stalker_ skrev:
Angående lådval. Beror på vad du har tänkt ha bilen till. Vill du köra dragrace så hade jag valt smg lådan då den som jag har fattat de i grunden är en automatlåda. Och för bästa acceleration så är automat bäst. Går aldrig att växla lika fort med manuell som en frisk automatlåda.

De ska vara en gatbil men man ska kunna köra race/bana med den också! Den ska användas och inte bara byggas för att visas upp wink

Jag kan tänka mig att de är jäkligt nice med en smg låda med den effekten och bara stampa plattan i botten och ryckas bak mot stolen. Men samtidigt så känns de som att manuell har fler möjligheter?

Jag har kollat lite turbokit här : http://www.turbo-kits.com/Parts/Turbo_K … urbo_Kits/

Någon som vill sponsra mig med ett "HPF 750 Stage IV" 1120 hp big_smile

Angående lådval; Jag vet att det finns en hel tråd på www.autopower.se om ämnet SMG vs. Manuell. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
dadooo
30 april 2011 · 841 Inlägg

vad gör en supra mkiv sugmotorn 0-100 på??

Supraner VIP Medlem
1 maj 2011 · 251 Inlägg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang