Bytte bil min jag bytte bort rasade, måste jag ta tillbaka den?

gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

SImpedimp skrev:

LeafBox skrev:
Va vare som hade hänt då?

ingen vet men den funkar nu och han är nöjd så jag skiter i det.

Antagligen så har han insett att han inte kommer nån vart och satt tillbaks oljepluggen.. ett sånt stort oljeläkage lagar inte sej själv.. eller vad tror ni ?

careau
6 maj 2011 · 1 624 Inlägg

gamlingen skrev:

SImpedimp skrev:

LeafBox skrev:
Va vare som hade hänt då?

ingen vet men den funkar nu och han är nöjd så jag skiter i det.

Antagligen så har han insett att han inte kommer nån vart och satt tillbaks oljepluggen.. ett sånt stort oljeläkage lagar inte sej själv.. eller vad tror ni ?

Du tog mina ord ;-)

te_wik Forummoderator
6 maj 2011 · 12 813 Inlägg

gamlingen skrev:

SImpedimp skrev:

LeafBox skrev:
Va vare som hade hänt då?

ingen vet men den funkar nu och han är nöjd så jag skiter i det.

Antagligen så har han insett att han inte kommer nån vart och satt tillbaks oljepluggen.. ett sånt stort oljeläkage lagar inte sej själv.. eller vad tror ni ?

Haha, helt rätt. Töms motorn på olja så är det inget som fixar sig under natten utan minsta åtgärd.
Om nu inte köparen hade helande egenskaper? roll




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
hundunge javisst
6 maj 2011 · 77 Inlägg

klart den inte läcker längre när den är tömmd på olja wink

Volvo 945 s "värstingsläden" (1997)
Stoft
6 maj 2011 · 33 Inlägg

Ett tips, skriv på kvittot "Bilen säljes i av köparen undersökt och godkänt skick".
Då blir det inga diskussioner.

PoulZen
6 maj 2011 · 772 Inlägg

Han har säkert ångrat sig bara och försökte få till att du ska byta tillbaka.
Vilket du inte har någon skyldighet att göra.

Ang ångerrätt och befintligt skick.
Befintligt skick finns det inget som heter längre.
Jag brukar däremot skriva - Bilen är i ett av Köparen godkänt skick. Visserligen kanske inte det heller fungerar om det skulle bli domstol av det. Men det krävs så mkt för att det ska gå till domstol när det gäller bilköp.

Ångerrätt finns inte heller när det gäller bilköp mellan privatpersoner.
Däremot finns det en lag som säger att om Säljaren visste om en allvarligt fel, (VIKTIGT, ett fel som är av så stor betydelse att köparen inte köpt bilen, och som säljaren måste ha vetat om, och som gör att bilens värde sjunker väldigt mycket) och säljaren inte berättat detta för eventuellt köpare. Då kan köpet gå tillbaka, och där gäller en 2års period faktiskt.
Sen hur detta funkar i praktiken vet jag inte om. För det måste bli väldigt svårt att bevisa vad som sagts och om säljaren visste om det. Men en lag finns det på det iaf.

Om någon vill ha källhänvisning så säg till, så letar jag upp den igen.

gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

PoulZen skrev:
Han har säkert ångrat sig bara och försökte få till att du ska byta tillbaka.
Vilket du inte har någon skyldighet att göra.

Ang ångerrätt och befintligt skick.
Befintligt skick finns det inget som heter längre.
Jag brukar däremot skriva - Bilen är i ett av Köparen godkänt skick. Visserligen kanske inte det heller fungerar om det skulle bli domstol av det. Men det krävs så mkt för att det ska gå till domstol när det gäller bilköp.

Ångerrätt finns inte heller när det gäller bilköp mellan privatpersoner.
Däremot finns det en lag som säger att om Säljaren visste om en allvarligt fel, (VIKTIGT, ett fel som är av så stor betydelse att köparen inte köpt bilen, och som säljaren måste ha vetat om, och som gör att bilens värde sjunker väldigt mycket) och säljaren inte berättat detta för eventuellt köpare. Då kan köpet gå tillbaka, och där gäller en 2års period faktiskt.
Sen hur detta funkar i praktiken vet jag inte om. För det måste bli väldigt svårt att bevisa vad som sagts och om säljaren visste om det. Men en lag finns det på det iaf.

Om någon vill ha källhänvisning så säg till, så letar jag upp den igen.

Det stämmer..

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
6 maj 2011 · 1 948 Inlägg

2år? det måste gälla på nyare bilar? på 2 år hinner du ju lätt sunka ner en bil om du inte sköter den riktigt.

Visst, som säljare är du rätt skyddad ändå, dem måste ju bevisa att du visste om det och att du försökte blåsa någon på bilen. Vilket är i stort sett omöjligt om det är en äldre bil.

Senast redigerat av AcesHigh666 (6 maj 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Audi_powah
6 maj 2011 · 1 515 Inlägg

Om jag var du så hade jag bara skitit i honom totallt, beställt nya papper då han inte fyllt i de samt skickat iväg de. Fyll i de själv sedan är allt packat och klart.

Han lär inte dra upp detta i domstol då han med störrst sannolighet kommer att förlora och det lär kosta honom mer... han får fixa bilen + betala domstolen lol

Såg precis att allt löste sig tongue fail utav mig big_smile

Senast redigerat av Audi_powah (6 maj 2011)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
PoulZen
6 maj 2011 · 772 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
2år? det måste gälla på nyare bilar? på 2 år hinner du ju lätt sunka ner en bil om du inte sköter den riktigt.

Visst, som säljare är du rätt skyddad ändå, dem måste ju bevisa att du visste om det och att du försökte blåsa någon på bilen. Vilket är i stort sett omöjligt om det är en äldre bil.

Nej, det gäller alla bilar, oavsett ålder eller hur långt dom gått.
Men om du läser mitt inlägg så ser du att det gäller enbart ett allvarligt fel som gör att bilen skulle varit avsevärt billigare, eller som hade gjort att köparen inte köpt bilen alls. Och felet måste säljaren ha vetat om.

Så om motorn rasar för att den har kassa kolvringar och säljaren inte visste om det så händer ingenting.
Om säljaren visste om det och inte berättat det för köparen då kan lagen användas. Men det väldigt svårt med bevisningen.

MIKK0 Designer.
6 maj 2011 · 1 260 Inlägg

Audi_powah skrev:
Om jag var du så hade jag bara skitit i honom totallt, beställt nya papper då han inte fyllt i de samt skickat iväg de. Fyll i de själv sedan är allt packat och klart.

Han lär inte dra upp detta i domstol då han med störrst sannolighet kommer att förlora och det lär kosta honom mer... han får fixa bilen + betala domstolen lol

Såg precis att allt löste sig tongue fail utav mig big_smile

Du tror inte att personen i frågade hade märkt om du skrev över bilen på honom? Han blir nog glad över att du förfalskat hans namnteckning. Riskera 6 månaders (?) fängelse för urkundsförfalskning bara för att man är för lat för att reda ut saker genom att prata känns ju väldigt dumt. Speciellt över en bil för ett par tusen.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
_budde_
6 maj 2011 · 152 Inlägg

SImpedimp skrev:
Så om man byter bil, han ångrar sig tömmer bilen på motorolja och står på varvstopp tills den skär så kan han alltså byta tillbaka sen för han säger att den pajjade på vägen hem?

Låter ju sjukt att man har ångerrätt..

så här står det i köplagen

Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

gamlingen
6 maj 2011 · 5 198 Inlägg

_budde_ skrev:

SImpedimp skrev:
Så om man byter bil, han ångrar sig tömmer bilen på motorolja och står på varvstopp tills den skär så kan han alltså byta tillbaka sen för han säger att den pajjade på vägen hem?

Låter ju sjukt att man har ångerrätt..

så här står det i köplagen

Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet
.

Sedan länge konstaterat..

TS_quattro fyrkrafsare
6 maj 2011 · 1 443 Inlägg

du har inga skyldigheter gentemot honom, privatköp = inga garantier, köparen måste ha upptäckt ev fel och påpekat dem skriftligen i kontraktet som ni båda skrivit på, end of story...

Senast redigerat av TS_quattro (6 maj 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
_budde_
7 maj 2011 · 152 Inlägg

gamlingen skrev:

_budde_ skrev:

SImpedimp skrev:
Så om man byter bil, han ångrar sig tömmer bilen på motorolja och står på varvstopp tills den skär så kan han alltså byta tillbaka sen för han säger att den pajjade på vägen hem?

Låter ju sjukt att man har ångerrätt..

så här står det i köplagen

Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet
.

Sedan länge konstaterat..

nehe??

killercow
7 maj 2011 ·

Prova gärna sökfunktionen innan man startar en ny tråd kanske wink

finns ett antal i ämnet om bilar som rasar efter köp å ny ägaren vill häva köpet

i alla trådar kommer samma sak fram att det måste skrivas in i avtalet att man har ånger-rätt för att man ska kunna ångra. infon finns även hos konsumentverket.


Ingen som förstår köparen i fallet? ja skulle oxå på alla sätt å vis försöka häva köpet om jag köpte en bil privat och den gick sönder dagen efter. hur noga ja än kontrollerat den innan. ja menar går det så går det eller hur? smile

Evildan
7 maj 2011 ·

Jag förstår köparens besvikelse, har oxå köpt skrot några gånger, men jag har däremot aldrig kontaktat säljaren och vilja byta/göra återköp, köpt är köpt helt enkelt och man får bita i det sura äpplet, det är en del av tjusningen med gammalt billigt skit.

hedley Saaboholic
7 maj 2011 · 3 129 Inlägg

Vilken jävla pajas.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
peegee Forummoderator
7 maj 2011 · 2 924 Inlägg

Topic är utrett och problemet verkar ur världen, så låser här.

Mvh
Moderator peegee

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang