2962
Sök

Var sitter varvstoppet på min 740

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
Var sitter varvstoppet på min 740 och hur kopplar jag ur det? smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
5 januari 2007
Varvstoppet sitter väl ganska högt? Jag hade inte kopplat ur det, skulle vara lite orolig för motorn då tongue

Det sitter där av en anledning.

Men vill du göra det ändå så väntar vi på att någon som kan svarar hur man gör big_smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 004 Inlägg
5 januari 2007
det sitter i styrboxen..... skulle inte börja pilla i den om jag var du....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
Okok. Tackar. Känner en som har köpt en GLE som de är urkopplat på. Jävilgt vass bil. Tänkte att ja kanske kan låna hans styrbox och pröva?

m5portal.com
m3portal.com

1 004 Inlägg
5 januari 2007
patrikhornfeldt skrev:
Okok. Tackar. Känner en som har köpt en GLE som de är urkopplat på. Jävilgt vass bil. Tänkte att ja kanske kan låna hans styrbox och pröva?

det är nog inte heller nån bra ide... skulle aldrig kunna tänka mej att det ligger samma mapp i den boxen.... din bil skulle nog inte ens starta.... tror nog oxå att det inte är någon ide att varava motorn hårdare efekt kurvan har säkert redan vänt vid nuvarande varvstopp...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

12 086 Inlägg
5 januari 2007
Att ta bort varvstoppet är väl ingen bra ide kanske. Du lär absolut inte få någon mer effekt, ända som kommer hända är att motorn tillslut kommer skära ihop av övervarv/överhettning. Kopplingen kanske inte vill hänga med häller uppot en 8K.

Förövrigt tycker jag gamla 740is låter ganska överansträngda redan över 5000 varv smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
5 januari 2007
JapMax skrev:
Att ta bort varvstoppet är väl ingen bra ide kanske. Du lär absolut inte få någon mer effekt, ända som kommer hända är att motorn tillslut kommer skära ihop av övervarv/överhettning. Kopplingen kanske inte vill hänga med häller uppot en 8K.

Förövrigt tycker jag gamla 740is låter ganska överansträngda redan över 5000 varv smile

Haha! Ja!
Grannens 740 från 85 låter som att den håller på att sprängas strax över 3000 varv big_smile

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Haha! Ja!
Grannens 740 från 85 låter som att den håller på att sprängas strax över 3000 varv big_smile

Konstigt då? Din grannes 85a har ju förgasar motor, förmodligen en b230k eller b230a. inte direkt en effekt maskin. Plus att den lär ju ha gått sina mil, kring 30-40k? Eller hur?

Men ni kan ju ha rätt, att ta bort varvstoppet kanske inte är nån bra idé. Bara de att ja har ingen aning om hur dom kan ha fått ut nån effekt ur den där GLEn eftersom inget annat är gjort åt den? yikes

m5portal.com
m3portal.com

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
5 januari 2007
patrikhornfeldt skrev:
John87 skrev:
Haha! Ja!

Konstigt då? Din grannes 85a har ju förgasar motor, förmodligen en b230k eller b230a. inte direkt en effekt maskin. Plus att den lär ju ha gått sina mil, kring 30-40k? Eller hur?

Men ni kan ju ha rätt, att ta bort varvstoppet kanske inte är nån bra idé. Bara de att ja har ingen aning om hur dom kan ha fått ut nån effekt ur den där GLEn eftersom inget annat är gjort åt den? yikes

Ja, det är en förgasarmotor, men ändå. Brukar inte våga varva mer än 4000 varv, sen blir den läskig tongue

GLE:n har väl runt 135 hästar? Så jämfört med en GL är den riktigt pigg, kanske var det du jämförde med?

Annars finns massa "småtrim" att göra, kanske var nåt sånt gjort på den?
Eller så gick den bara bra? tongue

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
Något är gjort med den, för ja har kört småtrimmade GLTar som går sämre så.. Men men, vette satan va de är med den. Kanske var GLTarna jävligt trötta med. Men min GL är ändå omtalad som en av de piggaste. De som har kört den påstår det iaf. big_smile

m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
6 januari 2007
Varvstoppet sitter i styrboxarna till insprutningen. Men varför skall du höja det när effekten redan har vänt? Stoppa i nästa växel istället.

Skall du tillgodogöra dig högre varv så måste du modifiera ( = trimma) motorn pss att effekten  hänger med högre upp i varv.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 januari 2007
en 240 förgasare går å dra till typ 8-9 tusen varv ...men då spricker brickorna till ventilfjädrana  ..så du kan nog dra på lite till om du känner för å byta topp/renovera den... wink

Utanlem
895 Inlägg
6 januari 2007
vem i helvete vill varva en 740... min gamla gle lät som den skulle sprängas vid 5000... och morsans gl vill man inte va över 3000...

skillnad med m3an.. där vill man inte va under 5500 tongue

281 Inlägg
6 januari 2007
Burken skrev:
vem i helvete vill varva en 740... min gamla gle lät som den skulle sprängas vid 5000... och morsans gl vill man inte va över 3000...

skillnad med m3an.. där vill man inte va under 5500 tongue

måste vart riktigt dåligt behandlade volvos...

mina gamla volvobilar har låtit så finfint såå smile

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
6 januari 2007
varvstoppet sitter i en liten låda nånstans i bilen, i den finnes en liten man som beordrar föraren att inte varva mer när varvtalet inte faller honom i smaken mera. trotsar föraren hans direktioner vidtar han åtgärder såsom att försöka bromsa vartalet genom motoras skärande vevlager eller motsvarande:P haha, eller inte men....

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

Sök