2979
Sök

Problem med Passat 1.8T / oljetryckslampa som lyser ibland

2 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
#1
Min farsa äger en Passat 1.8T 00:a.
Han har ett problem med bilen, oljetryckslampan lyser titt som tätt
även fast bilen är full med olja, vad kan detta bero på?

Innan detta hände för någon månad sedan rök det som [censur] ur bilen,
kan det vara att någon elkabel till givaren har brunnit så att den skickar fel signaler?


Tack så mycket på förhand!!


Mvh Andreas

10 287 Inlägg
6 januari 2007
#2
Man skall inte köra en meter om oljetryckslampan lyser. Det är verkstad direkt. Nu tror, observera tror, jag att det kan vara glappande givare/kablage.

Röken för nån månad sedan vet jag inte men skulle kunna vara pga överfyllning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Supraman
2 300 Inlägg
6 januari 2007
#3
Kör inte med den om niinte är hundra på att motorn får olja.
bara för att den är full så betyder inte det att allt fungerar.
kan vara oljepumpen som börjar säga upp sig, men kan också vara givaren men kör inte med den förrän ni vet.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Egen företagare
201 Inlägg
6 januari 2007
#4
Vanligt på 1,8t med oljepumpshaveri,så kör inte en meter

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 januari 2007
#5
Pumpen eller givaren eftersom det är "Ibland"...byt givare först...


Living the good Life!
585 Inlägg
6 januari 2007
#6
Det kan vara för att oljesilen är igensatt, det är normalt när man kör mycket hårdkörning och sen stänger av bilen och låter inte motorn kyla ner turbon, den kvarvarande oljan koksar i turbon och nästa gång man startar bilen så kommer den koksade oljan att sätta sig i oljesilen.

Om du vill fixa det så är det ner med främre framvagnen och sedan bort med oljetråget, rengöra silen eller byta ut den och pumpen och sen montera tillbaka det igen.

Jag är inte hundra på detta men tror på ett ungefär.

When the flag drops, the Bullshit stops.

2 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
#7
Pappa uptäckte en sak idag.
Han backade ur bilen ur garaget, lampan började lysa direkt.

Han åkte ner mot byn, stängde av bilen. Startade bilen igen och fortsatte
till bensinmacken, lampan lyste då med.

Det var nästan ingen bensin alls kvar i bilen då detta va, sen efter han tankat så
körde han iväg utan att lampan lyste.

Några timmar efter det var jag iväg med bilen till min motocross träning.
Körde 6mil utan några problem alls.

Jag har också vart inne på att det skulle kunna vara problem med givaren.


Ang röken så luktade det väldigt brännt samtidigt, så som de luktar då en elkabel brinner typ.


Tack för alla svar!!!

Reparatör
630 Inlägg
6 januari 2007
#8
Börja med att byt givare genast "orginal rekomenderas"  så det inte blir något 20k haveri på vagnen .


197 Inlägg
6 januari 2007
#9
som sagt mycke vanligt att oljepumpen ger sig...bara att mäta va dete för tryck å jämnföra med va det skall vara....

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

Wheel whore
215 Inlägg
6 januari 2007
#10
Som på min så va de att de hadde koxat igen å lagt sig för i silen till pumpen..Så jag får riva hela motorn.Så nu åker jag på en "20k renovering" på den sad.Nu va iof inte de anledningen till mitt ras men endå :p

KOLLA DEN!!! innan ni åker mer med den.Billigaste alternativet.



Sök